Започва връщането на пари от неправилно наложени глоби за винетки
Според измененията в Закона за пътищата водачите няма да бъдат санкционирани за движение без е-винетка повече от три пъти годишно
Пари от неправилно наложени глоби за липса на винетка започва да връща Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Формулярите на заявленията за възстановяване на надплатени суми са качени на сайта на Националното тол управление, съобщиха от АПИ.
Според измененията в Закона за пътищата водачите няма да бъдат санкционирани за движение без е-винетка повече от три пъти годишно. Това означава, че ако в рамките на една календарна година едно пътно превозно средство е било регистрирано три пъти да ползва платената пътна мрежа без закупена винетка, последващо негово движение без платена такса няма да се счита за административно нарушение и няма да се санкционира.
Заявлението за връщане на неправилно събрани глоби може да бъде изтеглено от www.bgtoll.bg в раздел „За нас“, секция „Заявления“. Към него трябва да се приложат: копие от регистрационния талон на МПС-то; копие от документи, удостоверяващи извършено плащане на таксата; документи, доказващи основателността на искането за възстановяване на платената такса; удостоверение от обслужващата банка за банковата сметка и титуляр, посочени от заявителя; и пълномощно (в случай, че заявлението не се подава от собственикa или ползвател на ППС) с изрично посочване на банковата сметка, по която следва да се възстанови сумата.
Заявлението може да бъде подадено на място в АПИ, в Националното тол управление на адрес: гр. София, бул. „Никола Петков“ №86 или в 27-те областни пътни управления, както и на електронен адрес: info@bgtoll.bg.
Срокът, предвиден в Закона за пътищата, в който трябва да се възстановят сумите, е пет работни дни.
Направените до момента разчети от НТУ показват, че ще са необходими около 5 млн. лева. за възстановяване на недължимо платените суми на шофьорите.
Друга промяна в Закона за пътищата е свързана с корекцията на сгрешена винетка. Според измененията когато при издаването на електронна винетка е допусната грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, се позволява корекция от съответните длъжностни лица. За да бъде извършена корекцията, е необходимо винетката да е все още валидна и да бъде подадено заявление за промяна на допусната техническа грешка по реда на чл. 10а, ал. 3б от ЗП от страна на собственика или ползвателя.
Когато се установи, че в Република България съществува пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларирания във винетката регистрационен номер, заявителят трябва да представи доказателства за заплатената от него винетна такса.
Заявлението за промяна на допусната техническа грешка може да бъде изтеглено от сайта www.bgtoll.bg в раздел „За нас“, секция „Заявления“. Към него трябва да бъдат представени и следните документи: свидетелство за регистрация на ППС, касов бон за купена електронна винетка, ако е платена в брой, банково извлечение за купена е-винетка при плащане, извършено по банков път, и пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственик или ползвател на ППС. Заявления могат да се подават и на място в АПИ, В Националното тол управление, в 27-те областни пътни управления или на електронен адрес: info@bgtoll.bg.
Заявлението ще бъде разгледано от съответните длъжностни лица, като срокът за извършване на корекция е три работни дни от депозирането му. Когато при разглеждането му се установи, че същото не съдържа изброените документи, както и при необходимост от извършване на допълнителни справки, срокът се удължава с времето от тяхното изискване до предоставянето им.
За извършени корекции след дата 10.02.2023 г. промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на издаването ѝ. Срокът на валидността ѝ е до изтичането на срока на първоначално издадената.
Според приетите законодателни промени след извършена корекция след 10.02.2023 г. при сгрешена винетка на собственика, на вписания ползвател и на водача на ППС не се налагат наказания за нарушения, регистрирани в периода на валидност на първоначално издадената винетка. Също така не се образува административнонаказателно производство, а образуваните се прекратяват.
В случай, че искането бъде удовлетворено и корекцията бъде извършена платената компенсаторна такса подлежи на възстановяване. За да бъде възстановена, собственикът или ползвателят трябва да подаде заявление за възстановяване на неоснователно заплатени такси. Срокът, предвиден в Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата, в който трябва да се възстановят сумите, е пет работни дни.
В случаите на сгрешена винетка не се възстановяват глоби и имуществени санкции, наложени с наказателни постановления или електронни фишове, както и компенсаторни такси, когато е направен отказ за корекция.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3673)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (222)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (520)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3218)