Проучване на НАП сред данъкоплатците

15 декември 2020, 14:57 677

46% смятат, че плащането на данъци е въпрос на морал, 87% одобряват задължително плащане на заплата по банкова сметка

Националната агенция за приходите проведе проучване сред големи данъкоплатци (850 – 900 компании, генериращи около 67% от приходите в бюджета). 40% от тях посочват, че според тях повече предприятия ще плащат съвестно налозите си, ако бъде осигурена по-голяма прозрачност при разпределянето на данъчните приходи, предаде в. „Труд“, цитиран от БТА.

Еднакъв брой от участниците в проучването на НАП (по 34,6%) са заявили, че предприятията ще плащат по-съвестно своите налози, ако има по-голяма справедливост при харченето на приходите в хазната, както и ако всеки недобросъвестен данъкоплатец се наказва строго.

На въпрос дали данъците трябва да бъдат по-ниски, мненията не съвпадат. 38,5% от данъкоплатците смятат, че налозите трябва да са по-ниски и да има по-малко средства за разходи на държавата. Други 25% призовават за увеличение на данъците и приходите в хазната, а 36,5% са посочили, че не могат да преценят.

По отношение на причините предприятията да не декларират дължимите налози, 44% от анкетираните са посочили нееднозначното тълкуване на законите, а 31% – неефективното харчене на парите.

Плоският данък от 10% се подкрепя от 79% от големите данъкоплатци. 46% от тях смятат, че плащането на налози е най-вече въпрос на морал и честност, а само 27% посочват, че това е отговорност към собственото им бъдеще.

Идеята предприятията да плащат заплатите на служителите си само по банков път среща подкрепа от почти всички големи данъкоплатци – 87%. Няма обаче единно мнение по въпроса за вдигането на прага за регистрация по ЗДДС – 40% са против, а 44% са съгласни.

Сред всички институции в България НАП има най-голямо одобрение сред големите данъкоплатци, сочи още проучването. 67,3% от анкетираните са дали одобрението си на приходната администрация, което е двойно повече от одобрението за Българската православна църква (32,7%) и четворно повече от одобрението за парламента (17,3%). Най-високо оценените елементи от обслужването на НАП са: неподкупност, с оценка 5,3 по шестобалната система, и учтивост на служителите – с оценка 5,2.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент