Проект предвижда увеличаване размера на глобите и имуществените санкции за някои нарушения по Закона за защита на потребителите

12 август 2021, 17:08 672

Като заблуждаваща търговска практика се определя предлагането като идентични на стоки с различно качество в рамките на единния европейски пазар

Тече процедура по обществено обсъждане на Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Актът цели да въведе в националната ни уредба нормите на Директива 2019/21611. Проектът, заедно с мотивите, е достъпен в Портала за обществени консултации и на сайта на Министерство на икономиката. Предложения и становища по него могат да бъдат изпращани до 07.09.2021 г.

За да се стимулира спазването от търговците на законодателството за защита на потребителите и да се отстрани значителното разминаване в рамките на ЕС, със създадения законопроект се увеличават минималните и максималните размери на някои от заложените в ЗЗП глоби и имуществени санкции. Това засяга санкциите за неспазване на изискванията при обозначаване на продажните цени, предоставяне на определена преддоговорна информация на потребителите, упражнено право на отказ от договор от страна на потребител, съобщаване за намаление на цени и за някои нелоялни търговски практики.

С нов чл. 190н от ЗЗП е уредено санкционирането на трансгранични нарушения в рамките на ЕС. За конкретно изброени нарушения, надхвърлящи границите на една държава членка, е предвидена имуществена санкция в диапазона от 0.5% до 4% от реализирания от търговеца оборот през предходната финансова година във всяка от държавите членки, които са част от координираните действия по правоприлагане. При липса на информация за оборота санкцията може да бъде в размер от 200 000 лева до 3 920 000 лева.

Изрично са разписани критериите за определяне на точния размер на налаганите глоби и имуществени санкции. При преценката следва да се отчитат характерът, тежестта и продължителността на нарушението, предприетите от търговеца действия за поправяне на вредите, получените от него финансови ползи и предотвратените загуби, както и предишни негови нарушения.

Със законопроекта се предоставя още едно индивидуално средство за защита на потребители, претърпели вреди от използването на нелоялна търговска практика. Те ще могат да поискат намаление на цената за получената стока или услуга или да развалят договора и да търсят обезщетение за претърпените вреди.

Допълнени са хипотезите на заблуждаваща търговска практика. Като такава е уредено предлагането в една държава членка на стока, представена за идентична на стока, достъпна на пазара в друга държава членка, когато между стоките има съществени разлики в състава или техните характеристики. Изключения са допуснати само при посочени в закона обективни фактори.

Предложеният проект си поставя за цел, в съответствие с европейското законодателство, да адаптира ЗЗП към условията на цифровата икономика. В тази връзка е заложено занапред разпоредбите във връзка с договорите, сключени от разстояние и извън търговския обект, да намерят по-широко приложение – при предоставянето на цифрово съдържание вече не само срещу определена цена, но и срещу достъп до лични данни на потребителя, както и при предоставянето на цифрови услуги. Така и в тези случаи ще важат изисквания към търговците за предварително информиране на потребителите за определен кръг въпроси, за процеса по сключване на договора и за предоставяне на възможност за отказ от договора в 14-дневен срок.

Регламентирана е и дейността на онлайн местата за търговия. Въведено е задължение за доставчиците да предоставят допълнителна преддоговорна информация на потребителите. Тя включва данни дали третата страна, предлагаща стоки/услуги/цифрово съдържание, е търговец и, съответно, приложимо ли е правото за защита на потребителите, как се разпределят задълженията спрямо потребителя между тази трета страна и доставчика на онлайн мястото за търговия и как се извършва класирането на предложените на потребителя резултати след негово търсене. Изисква се и гарантиране на автентичността на потребителските отзиви.

Планирано е промените да влязат в сила от 28.05.2022 г.

 

1 Директива (ЕС) 2019/2161 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 година за изменение на Директива 93/13/ЕИО на Съвета и на директиви 98/6/ЕО, 2005/29/ЕО и 2011/83/ЕС на Европейския парламент и на Съвета по отношение на по-доброто прилагане и модернизирането на правилата за защита на потребителите в Съюза.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент