Потребителското доверие на българите се повишава през април 2023 г.

Милен Николов
Редактор
5 май 2023, 11:56 307

Общият показател на доверие на потребителите се покачва с 4,2 пункта в сравнение с януари

Общият показател на потребителското доверие се покачва с 4,2 пункта през април 2023 г. спрямо равнището от януари. Това се дължи на повишеното доверие сред населението в градовете и в селата – съответно с 3,1 и със 7 пункта, сочат данните на НСИ.

Оценките на потребителите показват, че през последните 12 месеца има известна положителна промяна в общата икономическа ситуация, като очакванията са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца.

По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца се наблюдава намаление на песимизма в оценките на живеещите в селата, за разлика от населението в градовете, което изразява малко по-негативна нагласа спрямо предходното наблюдение. Същевременно обаче прогнозите за следващите дванадесет месеца и на селското, и на градското население, леко се подобряват, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 2,1 пункта.

През април оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни (балансовият показател се покачва с 2,3 пункта). Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с три месеца по-рано.

Що се отнася до безработицата в България през следващите 12 месеца, прогнозите продължават да се изместват към запазване или незначително намаление, вследствие на което балансовият показател намалява с 4,6 пункта.

Последната анкета регистрира леко подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. Негативна е обаче нагласата на потребителите относно извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка и построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

 

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент