Планира се доброволното деклариране на данни за превоза на стоки с висок фискален риск
С наредба се урежда подаването, коригирането и анулирането на данните по електронен път
Открита е процедура по обществено обсъждане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-2 от 2014 г. за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на Република България и изискванията към фискалните контролни пунктове. Тя ще продължи до 26.03.2021 г. Дотогава всяко заинтересовано лице може да прегледа проекта, заедно с мотивите към него, в сайта на Министерство на финансите или в Портала за обществени консултации, като има и възможността да изпрати своето мнение или предложение.
Промените са продиктувани от измененията в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), обнародвани в ДВ, бр. 105 от 2020 г. С тях е предвидено доброволно да се декларират данни за осъществяваните превози на стоки с висок фискален риск. Така се цели подобряване на анализа относно риска от данъчни измами и съсредоточаване на контролните функции на органите по приходите върху недобросъвестните лица. С предложените промени в Наредбата се конкретизира редът и обхватът на процедурата по предварително предоставяне на данни.
Очакваното предимство за физическите и юридическите лица при доброволно подаване на информацията е намаляване на контрола спрямо осъществяваните от тях превози, тъй като органите предварително ще разполагат с нужното, и оптимизиране на времето за обслужването им. Планира се на лицата да се предостави възможност да се осведомяват по електронен път за всички предприети спрямо тях действия по фискален контрол и за тяхното развитие. Така те ще могат, при необходимост, своевременно да защитят своите права и законни интереси.
Съгласно новата уредба информация за планиран превоз на стоки с висок фискален риск може да се подава при транспортирането им както от територията на държава членка на ЕС до България, така и от пределите на страната до друга държава членка. В тези случаи данните се декларират доброволно от няколко категории лица – получатели/доставчици на стоки, придобиващи/прехвърлители в условията на тристранна операция и крайни получатели/първоначални доставчици по реализирана верига от последователни доставки – в зависимост от посоката на извършения превоз. В Наредбата се определят конкретните данни, които следва да бъдат предоставени.
Предварителното деклариране на информация ще бъде възможно посредством електронна услуга, осигурявана от НАП. За използването ѝ лицата следва да разполагат с квалифициран електронен подпис. След подаване на данните ще се генерира уникален номер за всеки превоз, като е заложен 14-дневен срок за неговата валидност.
В Наредбата изрично е уточнено, че доброволното предоставяне на необходимите данни своевременно (преди влизане в страната на транспортното средство, превозващо стоките, и съответно преди натоварване на стоките в случай на предстоящото им извеждане от България) не освобождава лицата от необходимостта да съставят задължителните транспортни, счетоводни и други документи, удостоверяващи превоза и доставката.
Планира се създаването на опция подадените към НАП данни да могат да бъдат коригирани при нужда по електронен път в срока за предварително деклариране. Възможност за промяна ще има и след неговото изтичане, но само по отношение на част от информацията за транспортирането.
В Наредбата е разписана и процедура за анулиране на уникалния номер на превоза до влизането/излизането на транспортното средство в/от страната. Това ще става чрез подаване на електронно уведомление до НАП.
За лицата, придобиващи стоки с висок фискален риск в България и декларирали съответните данни за превоза, се въвежда задължението да уведомят компетентните органи, ако не получат стоките, като посочат и причината за това. Те ще трябва да го направят до края на следващия ден след този на очакваното получаване. Уведомление ще бъде необходимо, когато при влизането на транспортното средство в страната е упражнен фискален контрол спрямо превозваните стоки, но органите не са поставили техническо средство за контрол.
В Наредбата се правят и актуализации на някои текстове във връзка с промените в ДОПК от края на 2020 г. Прецизира се, че контролните правомощия на органите по приходите ще се упражняват спрямо транспортните средства с товароносимост над 3,5 тона (преди това над 3 тона). Записва се също, че фискален контрол ще бъде извършван и по отношение на стоки, които са в режим на складиране до поискване.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3673)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (222)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (520)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3216)