Обнародваха новия Закон за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги и за продажбата на стоки

19 март 2021, 15:28 1246

Чрез закона се модернизира съществуващата правна рамка спрямо спецификата на цифровата икономика

В Държавен вестник бр. 23 от 19 март 2021 г. е публикуван текстът на новия Закон за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги и за продажба на стоки. Законът бе приет на 4 март 2021 г. от Народното събрание, като в процеса липсваха предложения на народните представители между първо и второ четене.

Чрез закона се цели преодоляването на празноти в материята, касаеща спецификите при предоставянето на цифрово съдържание и услуги на потребителите, и се въвеждат изискванията на Директива (ЕС) 2019/770 на Европейския парламент и на Съвета относно някои аспекти на договорите за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги, както и на Директива (ЕС) 2019/771 на Европейския парламент и на Съвета за някои аспекти, отнасящи се за договорите за продажба на стоки. Изискванията на двете директиви трябваше да се въведат в българското законодателство в срок до 1 юни 2021 г.

Приети са и редица дефиниции, свързани с материята. „Цифрово съдържание“ е дефинирано като „данни, които са произведени и предоставени в цифрова форма“. „Стока, съдържаща цифрови елементи“ е „всяка движима материална вещ, която съдържа цифрово съдържание или цифрова услуга, или е взаимосвързана с цифрово съдържание или с цифрова услуга по такъв начин, че липсата на цифровото съдържание или на цифровата услуга би попречило на стоката да изпълнява своите функции“. „Цифрова услуга“ е услуга, позволяваща:

  • на потребителя да създава, обработва или съхранява данни в цифрова форма или да има достъп до тях, или
  • споделянето или всяко друго взаимодействие на данни в цифрова форма, въведени или създадени от потребителя или от други ползватели на тази услуга

 

Чрез предвидени механизми за защита се гарантира, че потребителят ще получава точно изпълнение на договора за предоставяне на цифрово съдържание и услуги. Един от тези механизми е искане за привеждане на стоката/услугата в съответствие с договора, което следва да се извършва безплатно от търговеца, а последният може да се освободи от отговорност, ако докаже незначителността на несъответствието. Част от другите механизми за защита са намаляване на цената на стоката или услугата, право на рекламация, а също и право на разваляне на договора от потребителя.

Законът урежда и възможността потребителят да предостави личните си данни на търговеца, вместо да заплаща уговорената цена, като доставчиците ще бъдат задължени да спазват законодателството, регулиращо личните данни (Регламент 2016/679 и Закона за защита на личните данни).

Търговците, от своя страна, ще имат право на иск срещу субектите, които участват във веригата от сделки по доставяне на цифровите стоки и услуги, когато поради неизпълнение на някой от тях се осуети доставката до крайния потребител. Клаузите, които ограничават или изключват това право на търговеца, ще бъдат нищожни.

Висящите съдебни производства по дела, образувани по реда на глава пета, раздел II "Гаранция на потребителската стока" и раздел ІІІ "Рекламации" на Закона за защита на потребителите, ще се довършват по реда на Закона за предоставянето на цифрово съдържание и цифрови услуги и за продажбата на стоки след влизането му в сила на 1 януари 2022 г. Законът ще се прилага и за договорите за продажба на стоки, сключени след датата на влизането му в сила, докато при договорите за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги ще се прилага независимо от датата на тяхното сключване, като са уредени и определени изключения от последното правило.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент