Принудителното изпълнение на помощите окончателно отпада след обнародването на промените в Закона за извънредното положение
С измененията се предпазват от принудително изпълнение помощите, получавани от излезлите в неплатен отпуск поради пандемията служители, конкретизира се размерът на държавната помощ за предприятията и се въвеждат промени в редица други закони
В извънредния брой 14 на Държавен вестник от 17.02.2021 г. са обнародвани измененията в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. Промените обхващат множество закони, както и предоставяните помощи на бизнеси и работници.
Вече не се налагат запори и не се извършват действия по принудително изпълнение върху паричните средства, изплатени на излезлите в принудителен неплатен отпуск работници и служители като компенсации за преодоляване на последиците от COVID-19. Изменението урежда несеквестируемостта на изплатените помощи да важи до два месеца след отмяната на извънредната епидемична обстановка. Запорни съобщения върху вземанията на работниците и служителите, включително постъпили по банковите им или други платежни сметки, също не подлежат на изпълнение. Това не се отнася за допълнителните бонуси от 1 000 лева на медици, полицаи и други служители на първа линия в борбата с пандемията. Мотивите за това са, че тези бонуси са част от трудовото им възнаграждение и не са с компенсационен характер.
Прецизират се публичните задължения, които преустановилите дейност микро-, малки и средни предприятия трябва да са погасили, за да имат право на безвъзмездна финансова помощ. Размерът на помощта за преустановилите след 1 ноември 2020 г. предприятия се определя като процент от оборота на предприятието (без ДДС) за същия календарен период от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително. Срокът на предоставянето на помощта е до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали или възобновили дейност, но впоследствие са я преустановили в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им (без ДДС) за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Тези средства се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец се предоставят пропорционално на дните от месеца. Това изменение влиза в сила със задна дата, която е идентична с тази на първоначалната разпоредба – 11 декември 2020 г.
Увеличава се списъкът на юрисдикциите с преференциален данъчен режим, изброени в приложението към Заповед № ЗМФ-1303/21.12.2016 г. на министъра на финансите поради одобрените от него насоки относно защитните мерки в данъчната област спрямо неоказващи съдействие юрисдикции. Целта е националният списък да се синхронизира със списъка на Европейския съюз за юрисдикции, неоказващи съдействие за данъчни цели (т.нар. „черен списък“).
Чрез промените се удължава мярката, свързана с облагането на доходите на земеделските производители и ползваните от тях облекчения, които се считат за държавна помощ до края на 2022 г. В относимите мотиви депутатите посочват, че в резултат на публикувания на 9 декември 2020 г. Регламент (ЕС) 2020/2008 на Комисията от 8 декември 2020 г., изменящ периода за прилагане на редица регламенти, се удължава срокът за прилагане на данъчните облекчения до 31 декември 2022 г. По този начин се гарантира прилагането на държавната помощ до приемането на реформата на общата селскостопанска политика на Европейския съюз. Изменението влиза в сила със задна дата – от 1 януари 2021 г. с цел постигане на яснота и избягване на противоречиво тълкуване.
Също така се приема новоучредените през 2020 г. данъчно задължени лица да не дължат авансови вноски за корпоративен данък през втората година от учредяването им, т.е. през 2021 г. За тях се прилага действащият ред за корпоративно подоходно облагане през следващата година от учредяването, уреден в ЗКПО, а промяната също влиза в сила със задна дата – от 1 януари 2021 г.
В Закона за семейните помощи доходът на доброволните приемни семейства, близките и роднините се приравнява с този на родителите (осиновителите) при отглеждане на дете с 90 или повече процента увреждания. Според вносителите така правата им се изравняват с тези на професионалните приемни семейства, които получават възнаграждения. Семействата на роднини или близки пък получават месечни помощи по Закона за закрила на детето, но само ако отговарят на определен доходен критерий. Поради това се налага тези семейства да получават по-адекватна подкрепа за това, че отглеждат дете с трайно увреждане. С цел равнопоставеност от размера на помощта за семейства и роднини или близки и доброволните приемни семейства (когато настаненото дете е с определени 90 и над 90% вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност) се приспада размерът на месечните финансови помощи съгласно Закона за закрила на детето – като помощ за издръжка и добавка за дете с трайно увреждане, ако семействата получават такива.
С измененията се прецизират и текстовете в Закона за хазарта, където има по-детайлни формулировки за игрите кено и бинго. Според вносителите това се налага, тъй като има неясноти, които „създават предпоставка за злоупотреба“.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3673)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (222)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (520)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3216)