НСИ отчита подобрение на потребителските нагласи през януари

4 февруари 2022, 16:21 404

Потребителите очакват успокояване на инфлацията през идната година, но и известно влошаване на безработицата

Националният статистически институт (НСИ) отчита леко подобрение на потребителските нагласи през януари 2022 г., особено в сравнение с резкия спад от октомври, предава БТА. През януари 2022 година общият показател на потребителското доверие в България се повишава с 1,7% спрямо предходното проучване през октомври, когато спадът беше с цели 10,8 пункта.

В началото на настоящата година има подобряване на доверието на населението както в селата (с 4,1% след спада от 11,9% през октомври 2021 г.), така и в градовете (повишение с 0,7% след спад с 10,2% през октомври).

Подобрението през януари отразява оптимизма в очакванията на потребителите по отношение на икономическата ситуация в страната в бъдеще и на оценките за финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца. По-добри са очакванията и по отношение на инфлацията през идната година, но при известно влошаване на потребителските оценки за безработицата.

Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните 12 месеца се запазва приблизително на равнището от октомврийското проучване, когато показателят се понижи с 9,6%. През януари обаче песимизмът намалява по отношение на очакванията за следващите 12 месеца, като съответният индекс се покачва с 5,7% след сериозния спад с 13,3% през октомври 2021 г.

По-позитивни спрямо октомври са и оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните 12 месеца, докато очакванията им за следващите 12 месеца леко се влошават, отчита още последното проучване на НСИ.

През януари тази година оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните 12 месеца са по-неблагоприятни спрямо октомври 2021 г., но инфлационните им очаквания за месеците до януари 2023 г. са по-умерени в сравнение с предходното наблюдение.

Прогнозите на потребителите по отношение на безработицата за същия период се изместват към запазване или незначително намаление, в резултат на което съответният балансов показател се понижава с 2,3 пункта.

Анкетата на НСИ отчита известно подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за вещи за дълготрайна употреба, като и по-благоприятни намерения на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент