НС задължи административните органи да предоставят електронни услуги с намалена такса

13 септември 2023, 10:19 651

Парламентът прие на второ четене промени в Закона за електронното управление

Административните органи се задължават да предоставят административните услуги по електронен път с намалена такса спрямо таксата за присъствено заявяване и предоставяне. Това реши парламентът с приемането на второ четене на промени в Закона за електронното управление, съобщи БТА.

Заложено е минималният процент на намаление на таксата да е 10%. Предвижда се също за предоставяне на административни услуги по електронен път да не се изисква прилагане на документ за платена такса, когато таксата е платена по електронен път. 

Предвижда се министърът на електронното управление да предложи механизъм за определяне на размера на компенсациите по Закона за публичните финанси във връзка с предоставянето от общините на административни услуги по електронен път с намалена такса.

Промените в Закона за електронното управление са етап от изпълнението на заложената в Националния план за възстановяване и устойчивост „Регистрова реформа за разгръщане потенциала на електронното управление за подобряване на бизнес средата“, се посочва в доклада на ресорната комисия в парламента. С тях се регламентират фигурата и функциите на централен администратор на данни. Въведено е задължението административните органи да водят регистрите и базите данни, възложени им със закон, в електронна форма. 

В измененията в Закона за електронно управление има и други важни промени, сред които:

- физическите лица ще могат да заявяват електронни услуги, без да подписват заявленията с КЕП (който продължава да е бариера пред използването на е-услуги);

- разширява се електронното връчване, като то ще бъде възможно за актове и електронни фишове. Ще може в системата за сигурно връчване да се посочи, че човек желае например МВР да му връчва там електронните фишове;

- гражданите могат да заявяват административни услуги и чрез посредник с изключение на тези по Закона за чужденците в Република България, Закона за влизането, пребиваването и напускането на Република България на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства и Закона за българските лични документи. Посредникът заявява административните услуги по електронен път. Посредническите услуги могат да бъдат възмездни;

- няма да може с подзаконов акт да се въвежда изискване за представяне на документи за доказване на обстоятелства, които ги има в регистър. Т.е. всички наредби, вкл. общински, в които се искат непредвидени в закон удостоверения, бележки, стикери и подобни, стават незаконосъобразни;

- всички регистри ще трябва да минат от тетрадки в електронен вид през 2024 г., когато влиза в сила задължението регистрите да се водят или чрез собствена информационна система, или чрез новоуредената централизирана система за водене на регистри;

- въвежда се задължение за изпращане на напомняне при изтичащ срок на документ („индивидуален административен акт“).

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент