Нов законопроект предвижда въвеждане на европейските изисквания в областта на концесиите
Отпада концесията за ползване, въвеждат се два вида концесии – над и под европейския праг, и се допуска използването на електронни фактури
На 20.01.2021 г. на интернет страницата на Народното събрание е публикуван внесеният от Министерски съвет Законопроект за изменение и допълнение на Закона за концесиите. С него се въвеждат изискванията на Директива 2014/23/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 г. за възлагане на договори за концесия и на Директива 2014/55/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г. относно електронното фактуриране при обществените поръчки.
С проекта се прецизира законът, като се посочват всички възможни възлагащи органи и възложители и се дефинират редица термини. С разширяване на кръга на субектите се уточняват и изключенията от приложното поле на закона спрямо определени концесии за строителство или концесии за услуги. Предвижда се да отпаднат и концесиите за ползване, като с това се цели изпълнение на изискванията на горепосочените две директиви. Със законопроекта се уточнява, че концесионерът може да извършва една или повече стопански дейности, различни от услугите, които са възложени за предоставяне и управление в концесията, като по този начин се дава възможност за възлагане на концесия и за обекти, които са държавна или общинска собственост. За постигане на пълна хармонизация с разпоредбите на европейското законодателство се допълват дейностите, за изпълнението на които се възлага концесия за услуги, и се предлага към тях да се включат и дейностите по добив на нефт, газ, въглища и други твърди горива.
С предложените изменения се конкретизира редът за откриване на партида за двата вида концесии – над и под европейския праг, и се регламентира задължението на възлагащите органи за приемане и обработване на електронни фактури, като с изрична разпоредба се дефинира съдържанието им. Предлага се дирекция от специализираната администрация на Министерски съвет да извършва мониторинг на концесиите, които са над европейския праг.
В проекта се прецизират и основанията за изключване на кандидат или участник от процедурата, като се предвижда възможността възлагащият орган или възложителят по собствена преценка да не изключва участник, който е в несъстоятелност или ликвидация, ако се установи, че последният ще е в състояние да изпълни концесията. Конкретизират се изискванията за предоставяне на информация на всеки етап от процедурата по възлагане на концесията, като по този начин се гарантира своевременното уведомяване на всички заинтересовани лица.
Законопроектът е приет на първо четене в пленарна зала. В момента тече срок за предложения преди второто гласуване, който изтича на 5-и февруари, след което предстои да бъде разгледан на второ четене в съответните парламентарни комисии и в пленарна зала.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3673)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (222)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (520)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3288)