Нов проект на ЗДвП предвижда намаляване на скоростта по магистралите в България на 130 км/ч

19 април 2022, 10:50 777

В проекта за промени на Закона за движението по пътищата са заложени и предложения за значително по-високи глоби за пътни нарушения

Нов проект на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е публикуван за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации на Министерския съвет и на интернет страницата на МВР. В него се предвижда намаляване на скоростта по магистралите в България на 130 км/ч, както и значителен ръст на редица глоби за пътни нарушения, предаде Investor.bg.

В проекта на ЗДвП се прецизират ограниченията на максимално разрешената скорост за движение в населено място, извън населено място, автомагистрала и скоростен път. Целта е намаляване на максимално позволената скорост за движение по автомагистрала на 130 км/ч. Предвиждат се и съответни ограничения на скоростта за категории А1, А2 (мотоциклети с понижена мощност и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/kg), както и за B1 (четириколесни превозни средства, без тези от категория L6e, с маса без товар не повече от 400 кг – категория L7е) и за C1, C1E, D1 и D1E (превозни средства за превоз на товари и пътници).

В мотивите на проекта се уточнява, че освен в България, в останалата част на Европа единствено в Полша има максимално допустима скорост на движение по магистралите от 140 км/ч, а в Германия по по-голямата част от автомагистралната мрежа има единствено препоръчителна максимална скорост от 130 км/ч. Изтъква се също, че в много от страните максималната скорост е именно 130 км/ч, а в някои дори е 120 км/ч. Освен това в Европа продължава тенденцията за понижаването на скоростта, включително и до 100 км/ч.

Въвеждат се нормативни изисквания и регламентация на нарушение на средна скорост. При установяване на превишаване на средната скорост за място на нарушението се счита участъкът от пътя, за който е установено нарушението.

В предложенията е заложена промяна в размера на налаганите наказания както по отношение на наказанието „лишаване от право да се управлява МПС“, така и за наказанието „глоба“, като се фиксира размерът им. Също така се предвижда размерът на налаганите глоби за пътни нарушения да се актуализират спрямо промените на средната брутна работна заплата в България през изминалите години.

Заложено е също така условие, което гласи, че за да може да бъде извършен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство, следва да са заплатени глобите по влезли в сила наказателни постановления, фишове и електронни фишове за нарушения на ЗДвП, извършени с това превозно средство.

В проекта се регламентира нов ред за връчване на актове за установяване на административни нарушения, наказателни постановления, фишове и електронни фишове. Предвижда се още: разширяване на способите и улесняване на процедурите по съобщаване и връчване на издадените фишове и електронни фишове; отпадане на изискванията за носене от водача на превозното средство на контролен талон, знак за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и удостоверение за преминат годишен технически преглед; отпадане на задължението за поставяне на стикер към знака за задължителна застраховка „Гражданско отговорност“ на автомобилистите.

Целта на законопроекта е повишаване безопасността на движение по пътищата на България, както и подобряване на ефективността и ефикасността на контролната дейност и ограничаване на усещането за безнаказаност на нарушителите на правилата за движение по пътищата.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент