Нов проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията
Съобразяване на националното законодателство с нормите на Директива (ЕС) 2019/1 и Директива (ЕС) 2019/633 на Европейския парламент и на Съвета
В законодателната програма на Министерски съвет за 2020 г. е включен проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията. Промяната е необходима с цел съобразяване на националното законодателство с нормите на Директива (ЕС) 2019/1 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2018 година за предоставяне на правомощия на органите по конкуренция на държавите членки и Директива (ЕС) 2019/633 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 година относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти.
В Директива (ЕС) 2019/1 е предвидена финансова и кадрова обезпеченост на органите по конкуренцията, както и гарантирана независимост и предотвратяване конфликт на интереси. Конкретно са посочени минимални ефективни правомощия – инспектиране на стопански и нестопански помещения и отправяне на искания за информация, както и вземане на решения – за забрана, за налагане на структурни и поведенчески мерки, за поемане на ангажименти и временни мерки. Предвидено е уеднаквяване на прихода при изчисляване на санкциите, което се извършва пропорционално на общия оборот. Въвеждат се общи процедури и правила с цел засилване сътрудничеството между държавите членки и принудително събиране на глоби, както и хармонизиране на програмите за намаляване размера на глоби и освобождаването от такива.
С Директива (ЕС) 2019/633 се установява единна защита на доставчиците на хранителни и селскостопански стоки. Тя е гарантирана чрез създаване на списък на забранени нелоялни търговски практики между купувачи и доставчици при доставка на храни, както и правила за прилагане на забрана и механизми за координация между националните институции.
За нелоялни са приети практики като плащане от купувач на доставчик по-късно от 30 дни при доставка на нетрайни продукти; отказ от купувача на поръчки за нетрайни продукти с кратко предизвестие, което на практика не дава възможност за друга реализация и др., които са изрично забранени. Други практики се приемат единствено ако са договорени ясно и недвусмислено в договора за доставка – например връщането от купувача на непродадени или похабени продукти на доставчика, заплащане от доставчика на такса на купувача за складиране, излагане или включване в продуктовата гама на негови хранителни продукти и др.
Предвидени са също и минимално необходими правомощия на органите по защита на конкуренцията.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3673)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (222)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (520)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3216)