Нов проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията

23 декември 2020, 00:00 576

Съобразяване на националното законодателство с нормите на Директива (ЕС) 2019/1 и Директива (ЕС) 2019/633 на Европейския парламент и на Съвета

В законодателната програма на Министерски съвет за 2020 г. е включен проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията. Промяната е необходима с цел съобразяване на националното законодателство с нормите на Директива (ЕС) 2019/1 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2018 година за предоставяне на правомощия на органите по конкуренция на държавите членки и Директива (ЕС) 2019/633 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 година относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти.

В Директива (ЕС) 2019/1 е предвидена финансова и кадрова обезпеченост на органите по конкуренцията, както и гарантирана независимост и предотвратяване конфликт на интереси. Конкретно са посочени минимални ефективни правомощия – инспектиране на стопански и нестопански помещения и отправяне на искания за информация, както и вземане на решения – за забрана, за налагане на структурни и поведенчески мерки, за поемане на ангажименти и временни мерки. Предвидено е уеднаквяване на прихода при изчисляване на санкциите, което се извършва пропорционално на общия оборот. Въвеждат се общи процедури и правила с цел засилване сътрудничеството между държавите членки и принудително събиране на глоби, както и хармонизиране на програмите за намаляване размера на глоби и освобождаването от такива.

С Директива (ЕС) 2019/633 се установява единна защита на доставчиците на хранителни и селскостопански стоки. Тя е гарантирана чрез създаване на списък  на забранени нелоялни търговски практики между купувачи и доставчици при доставка на храни, както и правила за прилагане на забрана и механизми за координация между националните институции.

За нелоялни са приети практики като плащане от купувач на доставчик по-късно от 30 дни при доставка на нетрайни продукти; отказ от купувача на поръчки за нетрайни продукти с кратко предизвестие, което на практика не дава възможност за друга реализация и др., които са изрично забранени. Други практики се приемат единствено ако са договорени ясно и недвусмислено в договора за доставка – например връщането от купувача на непродадени или похабени продукти на доставчика, заплащане от доставчика на такса на купувача за складиране, излагане или включване в продуктовата гама на негови хранителни продукти и др.

Предвидени са също и минимално необходими правомощия на органите по защита на конкуренцията.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент