НАЗП: Безнадеждните потребителски казуси могат да бъдат уреждани чрез независим извънсъдебен орган

10 май 2021, 15:44 716

Националната асоциация за защита на потребителите излезе със становище относно ефективната помощ за разрешаване на спорове с търговци чрез онлайн базирана платформа

Често потребителите се оказват потърпевши от несправедливи договорни отношения, нелоялни практики, отнети гаранционни права и неуважени рекламации на стоки. Те срещат затруднения при уреждането на подобни ситуации с търговци и в областта на туризма, самолетния транспорт и т.н. Според Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) тези потребители могат да получат ефективна помощ, ако има трета, независима страна, към която да се обръщат за извънсъдебно съдействие непосредствено сред възникването на казуса.

От НАЗП излязоха със становище, в което предлагат метод за справяне с подобни ситуации, а именно чрез създаване на Орган за алтернативно решаване на потребителски спорове, който да е онлайн базиран и със задължително за изпълнение за страните решение. Според асоциацията най-често срещаните потребителски спорове не са с особена сложност и е напълно възможно подобен алтернативен орган да даде решение на потребителя лесно и в кратък срок.

НАЗП напомня, че съгласно Директива и Закона за защита на потребителите (ЗЗП) Орган на АРС може да бъде сезиран само от потребителя, от чиято воля зависи започване на производство. Органът на АРС е уреден в Директива 2013/11/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 г. за алтернативно решаване на потребителски спорове и за изменение на Регламент (ЕО) № 2006/2004 и Директива 2009/22/ЕО, както и в чл.181 (а-ц) на ЗЗП.

От НАЗП изтъкват още, че потребителските задължения от телекоми, ВиК и енергийни дружества не представляват мотив за потребителите да потърсят правата си по исков ред. Причината за това е свързана основно с адвокатските възнаграждения и такси, които често надхвърлят номиналната стойност на дълга. Поради това масово потребителите не търсят правата си по исков ред за спорове от 50-200-300 лева. По този начин се стига до там, че взимания с подобни стойности, възникнали от неравноправни клаузи и от нелоялна търговска практика, се прехвърлят към колекторски дружества и за потребителя не остава реална възможност да се защити. Доколкото в нормативната уредба е предвидено органът на АРС да може самостоятелно да изготвя процедурни правила за работа и окончателен акт, с който да завършва производството, би могло да се предложи бърз и лесен начин за решаване на подобни спорове. Често те не са с особена сложност и са свързани с неравноправни клаузи, рекламации и гаранции, което позволява да се даде в изключително кратък срок решение на потребителя относно това дали вземането на колектора е дължимо, или не е.

В момента в България не съществува реална и работеща възможност за защита на потребителските права извън съда. Според НАЗП няма полза за потребителя и от помирителните комисии, тъй като помирителното производство е реално приключило преди да започне – с отказа на търговеца да приеме претенцията на потребителя. След като потребителските проблеми рядко стигат до съд, икономическите оператори реализират значителни печалби чрез нелоялно търговско поведение. Именно поради тази причина от агенцията смятат, че независимият извънсъдебен орган може да има ключова роля и да промени това.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент