НАП публикува промяна във файловия формат на електронния трудов запис

7 май 2025, 09:48 101

Тя е във връзка с промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта

Във връзка с публикуван на портала за обществени консултации на Министерски съвет проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за вписване в регистъра на заетостта (Наредбата), с който са заложени промени в Наредбата, НАП публикува нова XSD схема и изменена и допълнена структура и формат на файла и ред за подаване на данни в електронен вид с електронен трудов запис за сключване, изменение и прекратяване на трудов договор и за възникване, промяна и прекратяване на служебно правоотношение.

Обновената структура и формат на файла и XSD схемата са публикувани в меню „Програмни продукти“/ „Спецификация за подаване на данни“ /Електронен трудов запис, посочват от приходната агенция.

Припомняме, че през миналия месец Министерство на труда и социалната политика предложи промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, свързани с влизането в сила на електронната трудова книжка от 1 юни 2025 г. Те са публикувани в портала за обществено обсъждане.

С промени в Кодекса на труда беше решено да се изгради регистър на заетостта, който да съдържа единните електронни трудови записи на работниците и служителите. Регламентирано е, че единният електронен трудов запис е електронен документ, който съдържа данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника или служителя, и е официален удостоверителен документ. НАП трябва да изгради регистъра на заетостта в срок да 1 юни 2025 г., като това следва да се извърши база на регистъра на трудовите договори.

С предложените промени се предоставя възможност електронните трудови записи (ЕТЗ) да се подават по електронен път и чрез персонален идентификационен код, издаден от НАП. Освен това се предвижда и възможността работодатели или органи по назначаване да подават електронни трудови записи на електронен носител с придружително писмо, когато при тях са наети до 5 лица по трудови или служебни правоотношения. Промените предвиждат и заличаването на вписани данни за сключен трудов договор или възникнало служебно правоотношение след 3-дневния срок да се извършва с ЕТЗ, подаден на електронен носител с придружително писмо. Създава се и допълнителна възможност за работодатели и органи по назначаването с до 5 наети лица да получават на хартиен носител информация за вписванията в единните електронни трудови записи на техните работници и служители, направени от предходни работодателите. С промените в заключителните разпоредби се предвижда възможност за логическото обвързване на подаваните през минали периоди данни в регистъра на трудовите договори с данните, които ще постъпват с ЕТЗ по реда на НВРЗ.

Предлага се и промяна в приложение № 5, което е образец на протокол за вписани и невписани електронни трудови записи, който се издава от НАП след получаване на ЕТЗ от работодатели и органи по назначаването. Промяната в образеца на протокол е породена от техническите възможности и софтуерните решения, направени в процеса на изграждане на регистъра на заетостта. С протокола ще се предоставят данни за всички вписани и невписани ЕТЗ. Това ще намали и административната тежест за работодателите и органите по назначаване, които ще могат да получават нужната информация в един протокол, което е свързано и с избягване на възможни грешки и пропускане на срокове.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент