НАП планира да въведе публичен рисков профил на предприятията от гледна точка на данъчната им коректност

31 март 2021, 11:24 905

Най-коректните предприятия ще бъдат маркирани в зелено, тези с нисък риск – в жълто, а най-рисковите – в червено

Всяко предприятие в България ще подлежи на оценка от данъчните за това какъв е рискът да укрива налози. Това се предвижда в Стратегическия план за дейността на НАП в периода 2021 – 2025 г., който включва създаването на публичен регистър за проверка на рисковия профил на данъчно задължените лица, пише в. „Труд“.

В плана е заложена идея при оценката на НАП да се приложи принципът на светофара, а именно най-коректните предприятия да бъдат оцветени в зелено, тези с нисък риск – в жълто, а най-рисковите – в червено. Тази информация ще бъде публично достъпна за всички клиенти и бизнес партньори на предприятията, за да могат да направят лесна преценка дали да работят с тях.

От приходната агенция са направили проучване за опита с подобни системи в други държави. В Естония вече работят на този принцип.

НАП разработва и критериите за оценка на риска, които предстои да бъдат уточнени. Един от тях вероятно ще бъде върху какъв доход са осигурени служителите на предприятията. Ако официалните възнаграждения в дадено предприятие са значително под средното ниво за съответния бранш, това ще бъде показателно за съществуването на риск служителите да получават пари, върху които не са платени налози. Данъчните и в момента съобразяват тези данни при ревизиите си. А ако официалните възнаграждения в дадено предприятие са значително по-високи, отколкото тези в други предприятия от същия бранш, функциониращи в същото населено място, ще бъдат предприети проверки и ревизии, за да се установи дали не се укриват данъци и осигуровки.

Друг възможен критерий за оценка на риска се предвижда да бъде проверката дали след ревизия на дадено предприятие са установени значителни задължения към държавната хазна. Данните за заплатите в конкретно предприятие, както и за задълженията му, няма да бъдат публични, тъй като те са данъчна тайна. Клиентите и бизнес партньорите ще добиват представа за тях единствено по цвета на предприятието по всеки от критериите.

Въвеждането на публичен регистър на рисковия профил на предприятията цели да се постигне и саморегулация на пазара. Допуска се, че когато дадено предприятие види, че е маркирано в червено, а конкурентите му – в зелено, то може само да предприеме стъпки към изваждане на дейността си на светло, за да не изгуби своите клиенти и бизнес партньори.

В НАП и към момента се поддържа рисков регистър на физически и юридически лица. Данните в него са много повече от критериите, които ще бъдат използвани за формиране на публичния регистър на рисковия профил, и са единствено за служебно ползване.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент