МТСП предлага промени, свързани с електронната трудова книжка

Предлагат електронните трудови записи да се подават и чрез ПИК от НАП
Министерство на труда и социалната политика ( МТСП) предлага промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, свързани с влизането в сила на електронната трудова книжка от 1 юни 2025 г. Те са публикувани в портала за обществено обсъждане.
С промени в Кодекса на труда беше решено да се изгради регистър на заетостта, който да съдържа единните електронни трудови записи на работниците и служителите. Регламентирано е, че единният електронен трудов запис е електронен документ, който съдържа данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника или служителя, и е официален удостоверителен документ. НАП трябва да изгради регистъра на заетостта в срок да 1 юни 2025 г., като това следва да се извърши база на регистъра на трудовите договори.
С предложените промени се предоставя възможност електронните трудови записи (ЕТЗ) да се подават по електронен път и чрез персонален идентификационен код, издаден от НАП. Към момента не е предвидена изрично тази възможност, което може да създаде затруднения за работодателите, които не притежават квалифициран електронен подпис, но имат издаден персонален идентификационен код от НАП. Това е свързано и с намаляване на административната тежест, особено за малките и средните предприятия, които ще могат да използват за подаване на ЕТЗ както квалифициран електронен подпис, така и персонален идентификационен код, издаден от НАП.
Освен това се предвижда и възможността работодатели или органи по назначаване да подават електронни трудови записи на електронен носител с придружително писмо, когато при тях са наети до 5 лица по трудови или служебни правоотношения. По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията за вписване на данни в единните електронни трудови записи, което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.
Промените предвиждат и заличаването на вписани данни за сключен трудов договор или възникнало служебно правоотношение след 3-дневния срок да се извършва с ЕТЗ, подаден на електронен носител с придружително писмо. Това ще се извършва когато контролен орган на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ или орган по приходите на НАП установи по съответния ред несъответствие между вписаните в регистъра на заетостта данни и фактическите условия по трудовото или служебното правоотношение. По този начин се ограничава възможността за грешки при заличаване на трудов договор или на възникнало служебно правоотношение. Така се осигурява по-голяма сигурност на данните в регистъра на заетостта, което е гаранция за трудовите права на работниците и служителите.
Създава се и допълнителна възможност за работодатели и органи по назначаването с до 5 наети лица да получават на хартиен носител информация за вписванията в единните електронни трудови записи на техните работници и служители, направени от предходни работодателите. По този начин се осигурява допълнителна възможност за микропредприятията да получат данни за наетите от тях лица на място в НАП, което е свързано с намаляване на административната тежест и разходите за тях.
С промените в заключителните разпоредби се предвижда възможност за логическото обвързване на подаваните през минали периоди данни в регистъра на трудовите договори с данните, които ще постъпват с ЕТЗ по реда на НВРЗ. С промените се предвижда изрична възможност за наличните към момента вписвания, извършени чрез подаване на уведомление по реда на Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда, да се подава ЕТЗ за сключване, изменение или прекратяване, коригиране и заличаване на данните. Промените предоставят възможност за запазване на данните, които към момента са налични в регистъра на трудовите договори, като се допълват по съответния ред след преминаване към регистъра на заетостта.
Предлага се и промяна в приложение № 5, което е образец на протокол за вписани и невписани електронни трудови записи, който се издава от НАП след получаване на ЕТЗ от работодатели и органи по назначаването. Промяната в образеца на протокол е породена от техническите възможности и софтуерните решения, направени в процеса на изграждане на регистъра на заетостта. С протокола ще се предоставят данни за всички вписани и невписани ЕТЗ. Това ще намали и административната тежест за работодателите и органите по назначаване, които ще могат да получават нужната информация в един протокол, което е свързано и с избягване на възможни грешки и пропускане на срокове.
Предвижда се промените в НВРЗ да влязат в сила от 1 юни 2025 г., когато следва да започне вписването в регистъра на заетостта.
Пълния проект на доклада може да видите тук.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3677)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (226)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (522)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3467)