МС внесе нов законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията

4 февруари 2021, 16:06 645

Проверките на частни помещения, както и приоритизирането на производства, са част от новите правомощия на Комисията за защита на конкуренцията

На 29.01.2021 г. Министерски съвет внесе в Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията. Това се случва след проведена обществена консултация в периода 21.12.2020 г. – 20.1.2021 г.

Измененията в законопроекта уреждат разширяване на настоящите правомощия на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Предвидено е извършването на проверки на място в частни помещения (например домове на директори, управители и други членове на персонала на дружества или на сдружението на предприятия), ако има основателно подозрение, че в тези помещения се съхраняват служебни документи. За извършването на такава проверка КЗК следва да е получила съдебно разрешение. По този начин се осигурява продължаващото съответствие на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) с нормите на Директива (ЕС) 2019/1 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2018 г. за предоставяне на правомощия на органите по конкуренция на държавите членки, за да бъдат по-ефективни в правоприлагането, както и за гарантиране на правилното функциониране на вътрешния пазар (Директива ECN+).

В изпълнение на изискването на Директивата ECN+ за независимост и засилване на правомощията на ведомствата по конкуренция, КЗК също ще може с мотивиран отказ да отказва образуване на производство, ако не го приеме за приоритетно. Целта е комисията ефективно да използва ресурсите си към предотвратяването на по-сериозните антиконкурентни практики. Правилата и критериите за приоритизиране ще залегнат в подзаконов нормативен акт, който комисията ще приеме след влизането в сила на измененията на ЗЗК. По този начин ще се осигури прозрачност на условията, при които може да бъде отхвърлено разглеждането на жалби, които не са приоритет за предотвратяване на нелоялни търговски практики.

В законопроекта е предвидена и възможността сдружение на предприятия, на което е наложена санкция, но което е неспособно да я плати, да изиска от своите членове да направят вноски за покриване на размера на санкцията в определения от КЗК срок.

С предложенията също се цели привеждане на националното законодателство в съответствие с нормите на Директива (ЕС) 2019/663 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2017 г. относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата на доставки на селскостопански и хранителни продукти. Директивата е насочена към преодоляване на значителни дисбаланси в преговорната позиция между доставчици и купувачи на селскостопански хранителни продукти. Тези дисбаланси могат да доведат до нелоялни търговски практики, когато по-големи и по-мощни търговски партньори се опитват да налагат определени споразумения, които са в тяхна полза при сделки за продажба на храни и селскостопанска продукция. За целта се предлага създаването на изцяло нова глава в ЗЗК, която да регулира нелоялните търговски практики при веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти. Новата глава ще урежда както абсолютни и условни забрани в практиката, така и изключения от тях.

Предлагат се и допълнителни мерки за защита на самоличността на жалбоподателя или на посочената от него информация, при поискване от негова страна. За целта са предвидени нови основания за прекратяване на производството пред КЗК при опасност от разкриване на тази самоличност или информация, ако според подателя им това би му навредило по непоправим начин.

ДРУГИ НОВИНИ

филтър по тема:
покажи още
абонамент