Министерството на финансите публикува новия проект на бюджет за 2026 г.
Минималната работна заплата става 620,20 евро от 1 януари
Министерството на финансите публикува новия проект на Закон за държавния бюджет за 2026 г. и Актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2026 – 2028 г., след като синдикатите, бизнесът и правителството постигнаха съгласие по основните параметри.
Първоначално разработените проекти на бюджетни закони за 2026 г., които бяха одобрени от Министерския съвет и внесени за разглеждане в Народното събрание през ноември, бяха оттеглени с решение на Министерския съвет, пише в доклада на МФ, цитиран от БТА.
Целите на фискалната политика и параметрите на бюджетната рамка за периода 2026-2028 г. са съобразени с приоритетите за запазване на фискалната устойчивост в средносрочен план и с необходимостта от реализиране на приходни мерки и осигуряване на разходни политики, като в резултат на отразените промени се наблюдава фискална консолидация.
Размерът на бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП), изразен като дял от БВП, през прогнозния период 2026 – 2028 г. е дефицит от 3% от БВП през 2026 г., 2,8% от БВП през 2027 г. и 2,4% от БВП през 2028 г.
При това ниво на дефицита размерът на приходите, помощите и даренията по КФП е съответно 50,402 млрд. евро през 2026 г.
Размерът на общите разходи по консолидираната фискална програма е 54,051 млрд. евро през 2026 г.
По националното правило по Закона за публичните финанси разходите за 2026 г. са в размер на 40,1% от БВП, за 2027 г. 39,9% от БВП и за 2028 г. 40% от БВП. Следва да се отбележи, че при прилагане на активираната клауза за дерогация по отношение на увеличените разходи за отбрана е налице ефект, който води до спадане на тези разходи под 40%. С въвеждането на ревизираната рамка за икономическо управление на ЕС водещо става новото правило за ограничението на ръста на нетните разходи.
Въз основа на допусканията през периода 2026-2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 37,6 млрд. евро (31,3% от БВП) през 2026 г., 43,5 млрд. евро (34,2% от БВП) през 2027 г. и 49 млрд. евро (36,6% от БВП) през 2028 година. Максималният размер на държавния дълг към края на 2026 г. не може да надвишава 37,6 млрд. евро.
Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2026 г. е заложен в размер на 2,4 млрд. евро.
Максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през годината по реда на Закона за държавния дълг, е 9,940 млрд. евро, в това число заем в размер до 3,261 млрд. евро за получаване на финансова подкрепа по линия на инструмента „Мерки за сигурността на Европа (SAFE) чрез укрепване на европейската отбранителна промишленост“.
Есенната макроикономическа прогноза за периода, изготвена от Министерството на финансите ( МФ), предвижда растежът на икономиката да достигне до 2,7% през 2026 г. В периода 2027 – 2028 г. растежът на БВП се очаква да бъде в рамките на 2,5 – 2,4%. Средногодишната инфлация за 2026 г. се очаква да бъде близка до тази през 2025 г. – 3,5%, и ще се забави до 2,9% през 2027 г. и до 2,5% през 2028 г. Прогнозата е потвърдена и от Фискалния съвет, пише в проекта.
При прогнозиране на постъпленията от данъци са взети предвид следните предложения за изменения в данъчното законодателство, както и продължаващото действие на някои мерки:
- Разширяване на обхвата на стоките с висок фискален риск;
- Разширяване на системата за електронно проследяване на движението на транспортните средства, превозващи стоки с висок фискален риск;
- Продължаващо действие на въведения от 1 май 2025 г. нов акцизен календар за акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия с цел балансирано поетапно увеличаване на акцизните ставки върху тютюна и тютюневите изделия;
- Продължаване на политиката за ползване на данъчни облекчения за деца и деца с увреждания в увеличен размер и през 2026 г.;
- Предоставяне на възможност за по-благоприятен режим за амортизиране за данъчни цели на електрически автомобили;
- От 1 януари 2026 г. е предвидено увеличение на променливата част на таксата по чл. 30, ал. 3 и 4 от Закона за хазарта за лицензиите за организиране на хазартни игри от 20% на 22%.
Осигурителната политика за периода 2026 – 2028 г. предвижда:
- От 1 януари 2027 г. се увеличава осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване ( ДОО) с 1 пр. п. и от 1 януари 2028 г. – с 2 пр. п.;
- Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 1 януари 2026 г. на 620,20 евро;
- Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава от 1 януари 2026 г. на 2 300 евро, за 2027 г. на 2 505 евро и за 2028 г. на 2 659 евро.
Основните разходни политики, водещи до повишаване в разходната част на бюджета за периода 2026 – 2028 г., са както следва:
- Увеличение на размера на минималната работна заплата (МРЗ) от 1 януари 2026 г. на 620,20 евро;
- Увеличение на размера на обезщетението за отглеждане на дете до 2-годишна възраст на 460,17 евро за целия период до 2028 г. включително;
- Увеличение на размера на паричното обезщетение за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) на 460,17 евро за целия период до 2028 г. включително;
- Повишава се от 50% на 75% размерът на паричното обезщетение при неизползване на отпуска за бременност и раждане по чл. 50а от КСО, за неизползване на отпуска за отглеждане на дете до 2-годишна възраст по чл. 54 от КСО и при неизползване на отпуска при осиновяване на дете до 5-годишна възраст по чл.53г от КСО;
- Пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват от 1 юли на съответната година по чл. 100 от КСО или т.нар. „швейцарско правило“;
- Прилагане на обща политика по доходите чрез увеличение на разходите за персонал в бюджетната сфера за 2026 г. с 10% и отпадане на автоматичните механизми за определяне на размера на възнагражденията в определени сектори, обвързани със средната работна заплата;
- Запазване на политиката по доходите за педагогическите специалисти в системата на предучилищното и училищното образование;
- Стартиране на Програма за подкрепа на лекарите специализанти с осигурени средства в размер на 30 млн. евро за 2026 г.;
- Увеличени са средствата по бюджетите на общините в резултат на променените натурални показатели в сферата на делегираните от държавата дейности в областта на културата, социалните услуги, здравеопазване и др.
Миналата седмица след разговори в Министерството на финансите, работодателските организации и синдикатите се договориха за основните параметри в бюджета за 2026 г. В резултат на постигнатото съгласие отпадна предвиденото увеличение на данък дивидент от 5% до 10%, увеличението на осигурителните вноски за пенсия с 2 пр. пункта от 2026 г., задължението за одобрен от НАП софтуер за управление на продажбите в търговски обект ( СУПТО) и други.
По отношение на предвидените политики и мерки за оптимизация на разходите се предвижда оптимизацията на администрацията с над 5 000 трайно незаетите щатни бройки, както и замразяване на възнагражденията на изпълнителната власт за 2026 г. на нивата от 2025 г., като от 2027 г. в изпълнителната власт ще се прилага общата политика за доходите, както на останалите в публичния сектор, което означава, че размерът на възнагражденията няма да е обвързан автоматично със средната работна заплата.
В проекта на доклад на МФ е записано, че за периода 2026 – 2028 г. Министерският съвет и кметовете на общини след преглед и оценка извършват оптимизиране на общата численост на персонала на администрацията на изпълнителната власт по чл. 36-38 от Закона за администрацията с цел да се достигне намаление на общата численост с не по малко от 5 500 щатни бройки, трайно незаети повече от шест месеца, разпределени пропорционално за периода.
По отношение на възнагражденията на изпълнителната власт се предвижда през 2026 г. размерите на индивидуалните основни месечни заплати на централните и териториални органи на изпълнителната власт, както и на посочени в чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията еднолични органи и техните заместници да се определят в размер на последната индивидуална основна месечна заплата, определена към 31 декември 2025 г., освен ако в закон е предвидено друго.
Промените на индивидуалните заплати на тези органи след 31 декември 2026 г. се определят в рамките на разходите за персонал и съобразно процентното увеличение на заплатите на служителите в публичния сектор, пише в документа.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3681)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (230)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (522)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (2260)