Министерството на финансите подготвя нови промени в ЗДДС

Предлага се предприятията да не дължат ДДС за продажба на стока или услуга, ако клиентът не плати
Предприятията няма да дължат ДДС за продажба на стока или услуга, ако клиентът не плати, предвиждат нови промени в Закона за ДДС (ЗДДС), публикувани за обществено обсъждане от Министерството на финансите ( МФ).
Към момента ЗДДС дава възможност дължимият ДДС да бъде коригиран при промяна на стойността на сделката. Често обаче в практиката клиентът не плаща, а продавачът е длъжен да внесе данък, тъй като му е доставил стоката или услугата.
Първоначалният проект на МФ предвижда доставчикът на стоката или услугата да може да коригира данъчната основа и начисления данък по извършената доставка на територията на България в случай на пълно или на частично неплащане, ако вземането му е окончателно несъбираемо или ако са налице доказателства за вероятната му несъбираемост. Вземането се смята за окончателно несъбираемо, когато е погасено по давност и са налични доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство, както и когато длъжникът е обявен в несъстоятелност или е заличен след приключило производство по ликвидация.
Същевременно в закона се посочва, че несъбираемостта на вземането се смята за вероятна тогава, когато вземането не е било изпълнено или погасено по друг начин в продължение на 730 дни и има доказателства, че длъжникът не разполага с активи, срещу които да бъде насочено принудително изпълнение.
Представители на бизнеса не са съгласни с изискването едно вземане да се смята за несъбираемо, ако е погасено по давност и са налични доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство. Давностният срок е 10 години, а за малки суми предприемането на действия може да се окаже икономически неоправдано. Поради тази причина от Българската промишлена палата предлагат отпадане на израза „доказателство за неуспешно проведено изпълнително производство“ или той да се прилага единствено за суми в голям размер – като вземания за над 100 или 200 хил. лева.
Освен това бизнесът призовава за отпадане на изискването клиентът да няма активи, тъй като това обстоятелство няма как да бъде проверено, а в много случаи клиентът целенасочено не плаща. Представителите на бизнеса искат и да бъдат уредени правилата за неплащане на ДДС, когато клиентът е обявен в несъстоятелност.
От МФ уточняват, че всички тези предложения ще бъдат взети предвид при окончателното оформяне на предложенията за промени в ЗДДС.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3677)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (226)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (522)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3467)