Месечната инфлация в страната, измерена с индекса на потребителските цени, е 0,6% през февруари 2025 г. спрямо предходния месец

Годишната инфлация за февруари 2025 г. спрямо февруари 2024 г. е 4%
Месечната инфлация в страната е 0,6%, а годишната инфлация е 4%, показват данните на НСИ. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за февруари 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за февруари 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.
През февруари 2025 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите „Съобщения“ (+2,3%), „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ (+1%), „Ресторанти и хотели“ (+0,9%), „Развлечения и култура“ (+0,9%) и „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ (+0,8%). Намаление е регистрирано в групите „Облекло и обувки“ (-2,1%) и „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ (-0,1%).
Индекс на потребителските цени (ИПЦ)
Инфлацията от началото на годината (февруари 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 2,6%, а средногодишната инфлация за периода март 2024 – февруари 2025 г. спрямо периода март 2023 – февруари 2024 г. е 2,5%.
Месечна инфлация
През февруари 2025 г. цените на стоките и услугите са се увеличили в следните потребителски групи:
· „Съобщения“ – увеличение с 2,3%;
· „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ – увеличение с 1%;
· „Ресторанти и хотели“ – увеличение с 0,9%;
· „Развлечения и култура“ – увеличение с 0,9%;
· „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ – увеличение с 0,8%;
· „Транспорт“ – увеличение с 0,6%;
· „Разнообразни стоки и услуги“ – увеличение с 0,6%;
· „Здравеопазване“ – увеличение с 0,4%;
· „Образование“ – увеличение с 0,4%;
· „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ – увеличение с 0,3%.
По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:
· „Облекло и обувки“ – намаление с 2,1%;
· „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ – намаление с 0,1%.
През месец февруари 2025 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: пипер – с 9,9%, краставици – с 8,5%, ябълки – с 6,5%, кафе – с 4,8%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) – с 4,2%, зеле – с 3,8%, цитрусови и южни плодове – с 3,6%, маргарин – с 3%, хляб – с 2,7%, картофи – с 2,2%, бира – с 2,1%, трайни колбаси – с 1,9%, млечни масла – с 1,6%, газирани напитки – с 1,4%, зрял чесън – с 1,3%, извара – с 1,2%, бебешки храни – с 1,1%, захар – с 1,1%, пълномаслено прясно мляко – с 1%, кашкавал – с 0,9%, ракии – с 0,9%, вина – с 0,9%, кисели млека – с 0,8%, риба – с 0,7%, нискомаслено прясно мляко – с 0,6%, сол – с 0,5%, малотрайни колбаси – с 0,4%, сирене – с 0,4%, олио – с 0,4%, и други.
Намалени са цените на следните хранителни продукти: домати – с 5,5%, яйца – с 2,8%, гъби – с 2,2%, леща – с 1,8%, зелен лук, чесън и праз – с 1,6%, минерална вода – с 1,6%, зрял боб – с 1,4%, маслини – с 1,3%, чипс – с 1,3%, плодови сокове – с 1%, свинско месо – с 1%, месо от едър рогат добитък – с 0.9%, зърнени закуски – с 0,8%, мляно месо (кайма) – с 0,7%, месо от домашни птици – с 0,6%, ориз – с 0,6%, сладка, мармалади и мед – с 0,6%, оцет – с 0,4%, чай – с 0.2%, макаронени изделия – с 0,2%, и други.
В групите на нехранителните стоки и на услугите e регистрирано увеличение на цените при: събиране и изхвърляне на битови отпадъци – с 6,7%, градинарство и цветарство – с 3,4%, метан за ЛТС – с 3,3%, телекомуникационни услуги – с 3%, курсове за водачи на ЛТС – с 2,8%, климатици – с 2,6%, централно газоснабдяване – с 2%, химическо чистене – с 2%, паркоместа под наем – с 1,8%, кина и театри – с 1,5%, дизелово гориво – с 1,3%, бензин А95Н – с 1,3%, бръснаро–фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид – с 1,2%, пелети – с 1,2%, препарати за почистване на съдове – с 1%, цигари – с 0.9%, бензин А100Н – с 0,9%, таксита – с 0,7%, дърва за отопление – с 0,5%, газ пропан–бутан за ЛТС – с 0,4%, хотели във ваканционни центрове и курорти – с 0,4%, действителни наеми за жилища – с 0,3%, и други.
При нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: международни полети – с 19,3%, електрически уреди за лична хигиена и разкрасяване – с 4,1%, ютии – с 4,1%, готварски печки – с 3,9%, обувки – с 3,4%, прахосмукачки – с 2,9%, отоплителни уреди – с 2,5%, прахове за пране – с 2,1%, перални, сушилни и съдомиялни машини – с 1,7%, бойлери – с 1,6%, облекло – с 1,5%, козметични продукти – с 1%, хладилници – с 0,5%, почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) – с 0,4%, въглища – с 0,2%, гуми за автомобили и велосипеди – с 0,2%, и други.
Регистрирано е увеличение на цените на: услуги на медицински лаборатории – с 1,2%, лекарски услуги – с 1,1%, лекарствените продукти – с 0,4%, и стоматологични услуги – с 0,1%.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (февруари 2025 г. спрямо февруари 2022 г.) е 24,7%, а за последните пет години (февруари 2025 г. спрямо февруари 2020 г.) е 37,1%.
Окончателни данни за януари 2025 г.
По окончателни данни на НСИ през януари 2025 г. месечната инфлация е 2% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за януари 2025 г. спрямо януари 2024 г. е 3,8%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
През февруари 2025 г. месечната инфлация е 0.4%, а годишната инфлация за февруари 2025 г. спрямо февруари 2024 г. е 3.9%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 2,2%, а средногодишната инфлация за периода март 2024 – февруари 2025 г. спрямо периода март 2023 – февруари 2024 г. е 2,6%.
Месечна инфлация
Според ХИПЦ през февруари 2025 г. цените на стоките и услугите са се увеличили в следните потребителски групи:
· „Съобщения“ – увеличение с 2,3%;
· „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ – увеличение с 1%;
· „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ – увеличение с 0,7%;
· „Ресторанти и хотели“ – увеличение с 0,7%;
· „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ – увеличение с 0,6%;
· „Развлечения и култура“ – увеличение с 0,5%;
· „Разнообразни стоки и услуги“ – увеличение с 0,5%;
· „Здравеопазване“ – увеличение с 0,4%;
· „Образование“ – увеличение с 0,4%;
· „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ – увеличение с 0,3%.
По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:
· „Облекло и обувки“ – намаление с 1,9%;
· „Транспорт“ – намаление с 0,6%.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (февруари 2025 г. спрямо февруари 2022 г.) е 22,3%, а за последните пет години (февруари 2025 г. спрямо февруари 2020 г.) е 32,9%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Според индекса на цените за малката кошница през февруари 2025 г. е регистрирано увеличение с 0,6% на месечна база и увеличение с 3,7% от началото на годината. Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
· хранителни продукти – увеличение с 1,1%;
· услуги - увеличение с 0,1%;
· нехранителни стоки – увеличение с 0,1%.
Окончателни данни за януари 2025 г.
По окончателни данни на НСИ според индекса на цените за малката кошница през януари 2025 г. е регистрирано увеличение с 3,1% на месечна база.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3677)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (226)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (520)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3447)