БРА: 15% от търговците у нас са фалирали заради пандемията, а онлайн търговията бележи ръст от 60%
Търговците на дребно са пострадали най-много – със спад на приходите от 30-40% на годишна база и 50% по-малък трафик от клиенти, показват наблюдения на Българската ритейл асоциация
15% от търговците в България са фалирали заради пандемията от COVID-19 и наложените ограничителни мерки. В тази статистика попадат трайно затворени обекти, които нямат ресурс да рестартират своя бизнес – основно малки и средни магазини, разположени както по централни улици, така и в търговски центрове. Това коментира Аксиния Баева, заместник-председател на Българската ритейл асоциация (БРА) и изпълнителен директор на веригата „Спорт депо“, в интервю за „Капитал“.
Сред най-пострадалите от наложените ограничения са търговците на дребно, които отчитат спад на оборота с 30-40% на годишна база. Това се дължи основно на наполовина по-малкия трафик от клиенти, както и на факта, че някои магазини така и не успяват да изчистят колекцията си от даден сезон и да я пуснат на намаление. Друга причина е склонността на хората да пестят повече по време на криза. Средната стойност на касовата бележка, по информация на БРА, е спаднала с 10-15% – в зависимост от вида на магазините. Ръстът на безработицата през 2020 г. също оказва влияние – от началото на пандемията, според данни на НСИ и Агенцията по заетостта, новорегистрираните безработни лица в бюрата по труда са над 400 хил.
Компаниите без електронни магазини, които се намират в търговските центрове, също са сред сериозно пострадалите от противоепидемичните мерки. Причината е, че пред тях няма друга алтернатива за наваксване с оборота при пълно затваряне. Компаниите, които оперират както офлайн, така и онлайн, имат по-голям шанс да натрупат добри приходи дори и само чрез електронна търговия. Според Аксиния Баева обаче това не означава, че онлайн приходите при тях могат да компенсират липсващите обороти от затворения им физически обект, но те несъмнено ще им помогнат да се задържат на пазара.
Баева коментира още, че въпреки кризата онлайн търговията в България продължава да се развива с бързи темпове. Това се дължи на големите инвестиции, които средни и големи компании правят в изграждането и поддържането на своите онлайн магазини. Освен това през последните няколко години има сериозно навлизане на чуждестранни ритейлъри на българския пазар, които доставят стоки до страната ни.
Ръстът на електронната търговия през последните 5 години, според данни на „Суперхостинг“, е между 21 и 33% на годишна база. През 2019 г. в България близо 1,5 млн. потребители са пазарували онлайн, като всеки от тях е харчил средно по 473 евро, което прави общо около 1,4 млрд. лева. А заради затварянето на физическите магазини през 2020 г. се наблюдава значителен ръст на онлайн оборота – с 60% на годишна база.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (3673)
- Статии (96)
- Становища по Казуси (483)
- Стопански Операции (171)
- Уроци (222)
- Сметки от Сметкоплан (217)
- Видеоуроци (140)
- Примерни Документи (177)
- Калкулатори (31)
- Примери към Калкулатори (129)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (575)
- Резюм. Съдебна Практика (819)
- Резюм. Указания от Институции (66)
- Фишове на НАП (200)
- Нормативни Актове (520)
- Учебници (2)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (7)
- Наръчници на НАП (2)
- Новини (3218)