Съдържание:
Устройствен Правилник на Изпълнителна Агенция "Главна Инспекция по Труда"
глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
чл. 1. С правилника се уреждат устройството, дейността, съставът, структурата, функциите и организацията на работа на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" към министъра на труда и социалната политика, наричана по-нататък "агенцията".
чл. 2. (1) Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище в гр. София, бул. Княз Александър Дондуков № 3.
(2) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор.
чл. 3. Изпълнителният директор на агенцията е второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Министерството на труда и социалната политика.
чл. 4. (1) Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" осъществява дейността си, като:
1. упражнява цялостен контрол за спазване на трудовото законодателство във всички отрасли и дейности;
2. упражнява специализирания контрол по спазването на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, Закона за насърчаване на заетостта, Закона за хората с увреждания, Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, законодателството, свързано с изпълнението на държавната служба и с правата и задълженията на страните по служебното правоотношение, и на други нормативни актове, когато това е възложено със закон;
3. дава сведения и технически съвети на работодателите и на работниците и служителите за спазване на трудовото законодателство, на законодателството, регламентиращо здравословните и безопасни условия на труд, и на други нормативни актове, контролът на които е възложен на агенцията;
4. сезира съда за откриване на производство по несъстоятелност на търговци в съответствие с изискванията на чл. 625 от Търговския закон.
(2) Агенцията осъществява своята дейност самостоятелно или във взаимодействие с други органи на държавната администрация, като координира дейността си за осъществяване на единна държавна политика.
(3) При осъществяване на своята дейност агенцията си сътрудничи с организациите на работниците и служителите и на работодателите, както и с други неправителствени организации.
глава втора
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР
чл. 5. (1) Изпълнителният директор ръководи, координира и контролира осъществяването на цялостната дейност на агенцията.
(2) Изпълнителният директор ръководи агенцията, като:
1. (изм. - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) утвърждава след съгласуване с министъра на труда и социалната политика годишния план за дейността на агенцията и за контролната дейност по спазване на законодателството, свързано с изпълнението на държавната служба, и на правата и задълженията на страните по служебното правоотношение и контролира изпълнението му;
2. утвърждава и предоставя на министъра на труда и социалната политика годишен доклад за дейността на агенцията;
3. координира дейността на агенцията при извършване на обмен на информация и съвместни проверки по реда на чл. 7 от Закона за инспектиране на труда с органите на изпълнителната власт или техни административни структури от специализираната администрация, на които е възложено със закон да извършват дейности, свързани с инспектиране на труда;
4. организира дейността на агенцията при осъществяване на сътрудничество с неправителствени организации, заинтересувани от осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, законосъобразното осъществяване на трудовите отношения и прилагането на Закона за насърчаване на заетостта;
5. участва в разработването на Националния план за защита при бедствия и планирането и осигуряването на неговото изпълнение в рамките на агенцията и отговаря за комуникационно-информационната система за управление при кризи;
6. утвърждава процедури и правила за осъществяване на контрола по спазване на трудовото законодателство, на нормативните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, на Закона за насърчаване на заетостта, на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, на законодателството, свързано с изпълнението на държавната служба, правата и задълженията на страните по служебното правоотношение, и на други нормативни актове, контролът по спазването на които е възложен на агенцията;
7. утвърждава процедури, инструкции и правила за функциониране на системата за финансово управление и контрол на агенцията;
8. контролира законосъобразното и целесъобразното разходване на средства от бюджета на агенцията;
9. издава разрешения и извършва съгласуване в случаите, определени с нормативни актове;
10. определя и променя териториалната компетентност на териториалните дирекции "Инспекция по труда";
11. създава или закрива длъжности и административни звена в рамките на дирекциите;
12. утвърждава длъжностното разписание на агенцията;
13. назначава държавните служители в агенцията и прекратява служебните правоотношения с тях;
14. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;
15. назначава дисциплинарния съвет на агенцията и налага дисциплинарни наказания;
16. командирова служителите на агенцията в страната и в чужбина;
17. осъществява функциите на административнонаказващ орган;
18. управлява и се разпорежда с вещи - частна държавна собственост, предоставени и/или придобити за нуждите на агенцията;
19. определя със заповед състава на комисия, която да осъществява контрол и проверки на декларациите по чл. 35, ал. 1 във връзка с § 2, ал. 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и да извършва проверки за установяване на конфликт на интереси;
20. осъществява контакти и сътрудничество с международни организации и институции;
21. формира и провежда медийната политика на агенцията с оглед на реалното представяне на дейността ѝ;
22. изпълнява и други функции, възложени му със закон или с друг нормативен акт.
(3) Изпълнителният директор може да предоставя на служители на агенцията отделни свои правомощия в съответствие с нормативните актове.
чл. 6. (1) В дейността си изпълнителният директор се подпомага от заместник изпълнителен директор, който:
1. изпълнява функциите на изпълнителния директор в негово отсъствие, определени със заповед за всеки конкретен случай;
2. създава организацията и ръководи дейността на дирекциите по изготвянето на годишен и дългосрочен план за дейността на агенцията и отговаря за дейностите, свързани с планирането, изпълнението на годишния план и отчетността на контролната дейност, осъществявана от агенцията;
3. създава организацията и ръководи дейността на дирекциите по изготвяне на годишния доклад за дейността на агенцията;
4. докладва пред изпълнителния директор констатираните пропуски, непълноти или проблеми на законодателството, установени при контрола, възложен на агенцията, и дава предложения за неговото подобряване;
5. организира дейността по разглеждане на предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;
6. координира взаимодействието с други държавни органи и сътрудничеството със социалните партньори;
7. изпълнява и други функции, възложени му със заповед на изпълнителния директор.
(2) Трудовото правоотношение със заместник изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от изпълнителния директор съгласувано с министъра на труда и социалната политика.
глава трета
СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА АГЕНЦИЯТА
раздел I
Общи положения
чл. 7. (1) Агенцията е организирана в обща и специализирана администрация, структурирана в Централно управление и 28 териториални дирекции "Инспекция по труда".
(2) Наименованието и числеността на отделните длъжности и административни звена в агенцията са посочени в приложението.
раздел II
Главен секретар
чл. 8. (1) Главният секретар осъществява административното ръководство на агенцията в изпълнение на законовите разпореждания на изпълнителния директор, като:
1. ръководи, организира, координира и контролира функционирането на общата и специализираната администрация за спазването на нормативните актове и отговаря за планирането и отчетността при изпълнение на ежегодните цели на администрацията;
2. (нова - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) отговаря за планирането и отчетността при изпълнение на целите на администрацията по чл. 33а от Закона за администрацията;
3. (предишна т. 2 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) утвърждава длъжностните характеристики на служителите в администрацията;
4. (предишна т. 3 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) организира и отговаря за провеждане на оценяването на служителите в администрацията и обучението им;
5. (предишна т. 4 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) координира финансово-стопанската дейност на агенцията;
6. (предишна т. 5 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) осигурява организационната връзка между изпълнителния директор и административните звена;
7. (предишна т. 6 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена и осъществява общ контрол за изпълнението им;
8. (предишна т. 7 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) контролира и отговаря за работата с документите и за тяхното съхраняване;
9. (предишна т. 8 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) организира, координира и контролира изготвянето на годишния доклад за състоянието на администрацията по чл. 62, ал. 1 от Закона за администрацията;
10. (предишна т. 9 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) подпомага изпълнителния директор при упражняване на правомощията по управление на държавната собственост, предоставена на агенцията;
11. (предишна т. 10 - ДВ-45 от 28.05.2024, в сила от 28.05.2024) изпълнява и други задачи, възложени му от изпълнителния директор на агенцията.
(2) При отсъствие на главния секретар неговите функции се изпълняват от директор на дирекция, определен със заповед на изпълнителния директор за всеки конкретен случай.
раздел III
Служител по сигурността на информацията и защита на личните данни
чл. 9. (1) Служителят по сигурността на информацията и защита на личните данни е на пряко подчинение на изпълнителния директор.
(2) Служителят по сигурността на информацията и защита на личните данни осъществява дейността по защита на класифицираната информация, като:
1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на други нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация, както и води на отчет случаите на нерегламентиран достъп и взетите мерки;
5. организира и осъществява процедурата по проучването за достъп до класифицирана информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в агенцията;
7. разработва и поддържа план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
8. организира и провежда обучението на служителите в агенцията в областта на защитата на класифицираната информация;
9. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативните актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.
(3) Служителят по сигурността на информацията и защита на личните данни осъществява дейности по законосъобразното прилагане на нормативните актове в областта на защитата на данните в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО, като:
1. контролира и наблюдава спазването на правилата за защита на данните и осигурява прилагането на политиката за защита на данните в агенцията;
2. информира и консултира изпълнителния директор и служителите за техните задължения, произтичащи от Регламент (ЕС) 2016/679 и от нормативните актове, които регламентират защитата на личните данни;
3. следи за осведомеността и обучението на служителите в агенцията в областта на защитата на личните данни;
4. информира и дава препоръки относно съответствието на операциите по обработване на личните данни с установените изисквания;
5. предоставя експертни становища и насоки по въпроси, свързани със законодателната и регулаторната защита на данните, и отчита рисковете, свързани с операциите по обработване на личните данни;
6. консултира изпълнителния директор по негово искане, като дава съвети по отношение на извършването на оценка на въздействието върху защитата на личните данни и наблюдава процеса по извършването на оценката;
7. осъществява сътрудничеството с Комисията по защита на личните данни и е контактна точка за комисията по въпроси, свързани с обработването на личните данни.