Съдържание:
Наредба за Характеристиките на Държавните Служители
(Наредба за Длъжностните Характеристики на Държавните Служители)
раздел I
Общи положения
чл. 1. С наредбата се определят структурата и процедурите за разработване, утвърждаване, изменение и съхраняване на длъжностните характеристики на длъжностите, които се заемат от държавни служители.
чл. 2. За всяка длъжност от длъжностните разписания се разработва и утвърждава длъжностна характеристика по установените с наредбата ред и начин.
раздел II
Структура на длъжностните характеристики
чл. 3. (1) Длъжностните характеристики се разработват въз основа на правила съгласно приложение № 1.
(2) Всички длъжностни характеристики имат определен еднакъв формат съгласно приложение № 2.
раздел III
Ред за разработване, утвърждаване и изменение на длъжностните характеристики
чл. 4. (доп. - ДВ-9 от 26.01.2017, в сила от 01.02.2017) Процедурите по разработване, утвърждаване и изменение на длъжностните характеристики се ръководят и контролират от главния секретар, съответно от постоянния секретар на Министерството на външните работи, от постоянния секретар на отбраната, от административния секретар на Министерството на вътрешните работи (МВР) и от секретаря на община или от упълномощен от него служител на ръководна длъжност.
чл. 5. (1) Длъжностните характеристики или измененията в тях се разработват от непосредствения ръководител на административното звено, както следва:
1. началниците на сектори - за длъжностите в съответния сектор;
2. началниците на отдели - за началник на сектор и за длъжностите в съответния отдел, когато в отдела няма сектори;
3. директорите на дирекции - за началник на отдел и за длъжностите в съответната дирекция, когато в дирекцията няма отдели;
4. главните директори - за началник на отдел и за ръководителите на териториални звена;
5. генералните директори - за длъжностите в съответната генерална дирекция;
6. ръководител на инспекторат и ръководител на звено по сигурността на информацията - за длъжностите в звеното;
7. звеното по човешките ресурси - за длъжностите на пряко подчинение на органа по назначаването и на пряко подчинение на главния секретар на администрацията/секретаря на община;
8. ръководителя на звеното за вътрешен одит - за длъжностите в звеното;
9. (нова - ДВ-9 от 26.01.2017, в сила от 01.02.2017) ръководителя на звеното за материални проверки в МВР - за длъжностите в звеното.
(2) Звеното по човешки ресурси осигурява методическа, организационна и техническа подкрепа по разработване и изменение на длъжностните характеристики.
чл. 6. (1) Ръководителите по чл. 5, ал. 1 разработват проект на длъжностна характеристика за всяка длъжност от длъжностните разписания въз основа на:
1. анализ на функциите на звеното;
2. нормативна регламентация за общите, минималните и специфичните изисквания за заемане на съответната длъжност;
3. консултации със звеното по човешки ресурси.
(2) При разработване и изменение на длъжностните характеристики ръководителите могат да получат информация, като предложат на служителите, заемащи съответните или сходни длъжности, да попълнят въпросник (приложение № 3) или да проведат интервю с тях (приложение № 4).
чл. 7. (1) Разработените проекти на длъжностни характеристики по чл. 6 се съгласуват, както следва:
1. (доп. - ДВ-9 от 26.01.2017, в сила от 01.02.2017) от ръководителя на лицето, изготвило проекта на длъжностната характеристика, ако той не е ръководителят на административната структура, от главния секретар, съответно от постоянния секретар на Министерството на външните работи, от постоянния секретар на отбраната, от административния секретар на МВР и от секретаря на община;
2. от звеното по човешки ресурси.
(2) Звеното по човешки ресурси проверява за съответствието на разработените проекти с изискванията на наредбата. При необходимост се провеждат допълнителни срещи с ръководителите, представили съответните проекти, за уточняване на необходимите корекции.
(3) (доп. - ДВ-9 от 26.01.2017, в сила от 01.02.2017) След проверка и прецизиране по реда на ал. 2 ръководителят на звеното по човешки ресурси съгласува проектите на длъжностни характеристики и ги предава на главния секретар, съответно на постоянния секретар на Министерството на външните работи, на постоянния секретар на отбраната, от административния секретар на МВР, на секретаря на община или на упълномощен от него служител на ръководна длъжност за утвърждаване.
(4) (доп. - ДВ-9 от 26.01.2017, в сила от 01.02.2017) Главният секретар, съответно постоянният секретар на Министерството на външните работи, постоянният секретар на отбраната, от административния секретар на МВР секретарят на община или упълномощен от него служител на ръководна длъжност, може да проведе допълнителни срещи за уточняване на съгласуваните проекти на длъжностни характеристики, след което ги утвърждава.
(5) (доп. - ДВ-9 от 26.01.2017, в сила от 01.02.2017) Органът по назначаване съгласува и утвърждава длъжностните характеристики на главния секретар, съответно на постоянния секретар на Министерството на външните работи, на постоянния секретар на отбраната, от административния секретар на МВР на секретаря на община и на длъжностите, които са му непосредствено подчинени.
(6) Екземпляр от утвърдената длъжностна характеристика се връчва на служителя, заемащ длъжността, и се подписва от него.
чл. 8. (1) Изменение на длъжностните характеристики може да се извършва по инициатива на звеното по човешки ресурси или на преките ръководители при:
1. настъпили промени в характера и организацията на работата;
2. изменения във функциите на звеното, регламентирани с устройствения правилник на администрацията;
3. въвеждане на нови стандарти, модели и/или технологии за осъществяване на определени административни дейности или работни процеси;
4. предписания от контролни органи.
(2) В едномесечен срок от настъпилите промени по ал. 1 се разработва и утвърждава проект на изменената длъжностна характеристика.
(3) Екземпляр от утвърдената длъжностна характеристика се връчва на служителя, заемащ длъжността, и се подписва от него.
раздел IV
Съхраняване на длъжностните характеристики
чл. 9. (1) Оригиналите на длъжностните характеристики се съхраняват в звената по човешки ресурси.
(2) Екземпляр от връчената длъжностна характеристика се съхранява в служебното досие на държавния служител.
(3) Екземпляр от длъжностната характеристика се предоставя на кандидатите за заемане на длъжности по служебно правоотношение и на служителите в администрацията, назначени на съответните длъжности.
Заключителни разпоредби
§ 1. Длъжностните характеристики се разработват в съответствие с изискванията на наредбата в едномесечен срок от влизането ѝ в сила.