Съдържание:
Наредба за Прилагане на Класификатора в Администрацията
(Наредба за Прилагане на Класификатора на Длъжностите в Администрацията)
глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
чл. 1. (1) В Класификатора на длъжностите в администрацията се определят:
1. наименованията на длъжностите в администрацията;
2. разпределението на длъжностите в администрацията по длъжностни нива;
3. минималната образователна степен за заемане на длъжност в администрацията;
4. минималният ранг, необходим за заемане на длъжностите, определени за държавни служители;
5. минималният професионален опит, необходим за заемане на длъжността;
6. видът на правоотношението, по което се заема длъжността.
(2) Класификаторът на длъжностите в администрацията се прилага за администрацията на органите на изпълнителната власт и за общинската администрация. Той може да се ползва, доколкото не е установено друго в специални закони, и за администрацията на други органи на държавна власт.
(3) Разпределянето на длъжностите по длъжностни нива е в зависимост от необходимите знания и умения за осъществяване функциите на длъжността, свободата на вземане на решения, влиянието на взетите решения и уменията за работа с хора.
чл. 2. (1) (доп. - ДВ-2 от 04.01.2019, в сила от 07.01.2019) Длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на основание на Закона за Министерството на вътрешните работи, на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, на Закона за митниците или на Закона за дипломатическата служба, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика.
(2) Минималният професионален опит, необходим за заемане на длъжността, включва времето, през което служителят е извършвал дейност в област или области, които са свързани с функциите, определени в длъжностната характеристика за съответната длъжност.
(3) Професионален опит се доказва с официални документи за:
1. трудов стаж;
2. служебен стаж;
3. осигурителен стаж.
4. (отм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022)
(4) (нова - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Професионалният опит за извършване на дейност в чужбина се доказва с официални документи, издадени от компетентен орган или компетентно длъжностно лице, в съответствие с националното право на съответната държава.
(5) (предишна ал. 4 - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Професионалният опит за специфични длъжности, посочени в Класификатора на длъжностите в администрацията, се преценява с оглед функциите на длъжността, определени с нормативен акт.
глава втора
ДЛЪЖНОСТИ В АДМИНИСТРАЦИЯТА
чл. 3. (1) Длъжностите в администрацията са:
1. ръководни;
2. експертни;
3. технически.
(2) Експертните длъжности в администрацията са:
1. експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции;
2. експертни длъжности със спомагателни функции.
(3) Длъжностите в администрацията се заемат от:
1. държавни служители;
2. лица, работещи по трудово правоотношение.
(4) От държавни служители се заемат следните длъжности:
1. ръководни длъжности;
2. експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции;
3. други специфични длъжности, посочени в Класификатора на длъжностите в администрацията.
(5) (доп. - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) Експертните длъжности с аналитични и/или контролни функции по ал. 4, т. 2 в общинските администрации, както и длъжностите в областта на информационните технологии по чл. 7а, ал. 1 - 10 може да се заемат и по трудово правоотношение.
(6) От лица, работещи по трудово правоотношение, се заемат следните длъжности:
1. експертните длъжности със спомагателни функции;
2. техническите длъжности.
(7) Длъжността "инспектор" в администрацията може да се заема и от служител с минимална степен на завършено образование "средно", който има придобито професионално образование с квалификация по професия в съответната на длъжността професионална област, като в този случай длъжността се заема по трудово правоотношение. За инспекторите в инспекторатите по чл. 46 от Закона за администрацията минималната образователна степен за заемане на длъжността е "магистър".
(8) (нова - ДВ-79 от 07.10.2016) Длъжността "държавен експерт" се заема от служители в специализираната администрация.
(9) (нова - ДВ-9 от 26.01.2017, в сила от 01.02.2017) В Министерството на вътрешните работи (МВР):
1. длъжности, които се прилагат за администрацията на Министерския съвет и на министерство, се заемат от служителите, осъществяващи предварителен контрол за законосъобразност на дейността на първостепенния разпоредител с бюджет, съгласно Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор и от служители в структурите по чл. 37, ал. 1, т. 7 и 10 и ал. 4 ЗМВР, с изключение на териториалните им звена;
2. за служители на структури на МВР с месторабота в друга структура на МВР се прилагат длъжностите, предвидени за структурата по месторабота;
3. (изм. - ДВ-84 от 04.10.2024) за служители в структури на МВР с месторабота извън гр. София и за служители в териториалното звено на структурата по чл. 38, т. 4 ЗМВР с район на действие на аерогарите се прилагат длъжностите за структурите по чл. 37, ал. 1, т. 2 ЗМВР и териториалните звена на структурите на МВР с район на действие извън територията на гр. София.
чл. 4. (1) Ръководните длъжности в администрацията са посочени в длъжностни нива от 1 до 8 включително с наименование "ръководно ниво" - 1, 2, 3А, 3Б, 3В, 4А, 4Б, 5А, 5Б, 6А, 6Б, 7А, 7Б и 8 включително.
(2) Експертните длъжности с аналитични и/или контролни функции са посочени в длъжностни нива от 5 до 12 включително с наименование "експертно ниво" - 1А, 1Б, 2, 3, 4, 5, 6, 7 включително, и "ниво стажант".
(3) Експертните длъжности със спомагателни функции са посочени в длъжностни нива от 11 до 13 включително с наименование "ниво специалист" - 1, 2, 3 включително, и "ниво сътрудник".
(4) Техническите длъжности са посочени в длъжностно ниво 14 с наименование "ниво изпълнител".
чл. 5. Служителите на ръководна длъжност в администрацията:
1. ръководят, включително планират, организират, контролират и координират, съответната администрация и/или структурно звено;
2. носят отговорност за изпълнението на задачите на администрацията и/или на структурното звено пред съответния държавен орган;
3. отчитат постигането на целите и дейността на администрацията и/или на структурното звено пред съответния държавен орган;
4. ръководят работата на непосредствено подчинените им служители в съответната администрация и/или структурно звено.
чл. 6. Изпълнението на експертните длъжности с аналитични и/или контролни функции е свързано със:
1. изготвяне на становища по проекти на нормативни актове, на стратегии, концепции и проблеми;
2. участие в разработването на проекти на стратегии, концепции, програми и на нормативни актове;
3. изготвяне на анализи и прогнози;
4. събиране и обработка на информация, поддържане на регистри и бази данни;
5. прилагане на законодателството, анализиране и разработване на предложения за решения на управленски проблеми;
6. осъществяване на контролни функции както по отношение на дейността на администрацията, така и спрямо дейността на други физически и/или юридически лица, когато това е определено с нормативен акт;
7. изготвяне на анализи на практиката по прилагане на нормативни актове и на предложения за решаване на възникнали проблеми;
8. предоставяне на административни услуги.
чл. 7. (1) Длъжността "държавен експерт" е свързана с изготвянето на високопрофесионални експертни анализи, прогнози, оценки и становища по секторни и хоризонтални политики, с разработването на стратегически документи в съответната област на управлението, с разработването на проекти на нормативни актове от национално значение, с предоставянето на методически указания по прилагането на административни актове, както и с координиращата функция между администрациите. Държавният експерт носи пряка отговорност във връзка с осъществяваната от него дейност.
(2) Длъжността "главен експерт" е свързана с разработването на експертни анализи и оценки, с изготвянето на становища, с участието в разработването на проекти на нормативни актове, с разработването на методологии, методики и механизми, с предоставянето на методически указания по прилагането на административните актове във връзка с дейността на администрацията, с подготвянето на отговори на запитвания на физически и юридически лица, с изготвянето на експертни анализи и оценки във връзка с осъществяване правомощията на ръководителя на администрацията и подобряване на административното обслужване. Главният експерт носи пряка отговорност във връзка с прилагането на нормативните актове и предлаганите от него решения.
(3) Длъжността "старши експерт" е свързана с изготвянето на анализи, доклади, отчети и с обработка на документи във връзка с дейността на съответната администрация, с предоставянето на административни услуги, с поддържането на регистри и бази данни, с извършването на дейности във връзка с осъществяване правомощията на ръководителя на администрацията. Старшият експерт носи пряка отговорност за извършваните от него действия във връзка с изпълнението на длъжността.
(4) Длъжността "младши експерт" е свързана със събирането и систематизирането на информация, с обработката на бази данни, с проучването и обобщаването на различни практики и алтернативни решения при подпомагане дейността на по-високите длъжностни нива; експертът може да осъществява дейности по административното обслужване.
(5) Длъжността "държавен инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството, изискващи голям професионален опит в съответната област на дейност, с изготвянето на анализи и предложения във връзка с контролната дейност. Държавният инспектор носи пряка отговорност за съставяните от него актове, както и за действията си във връзка с осъществяването на контролната дейност.
(6) Длъжността "главен инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството в дейността на администрацията и на други физически или юридически лица и с изготвянето на анализи и отчети във връзка с контролната дейност. Главният инспектор носи пряка отговорност за съставяните от него актове, както и за действията си в изпълнение на длъжността.
(7) Длъжността "старши инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството в дейността на администрацията и на други физически или юридически лица. Старши инспекторът носи пряка отговорност за съставяните от него актове.
(8) Длъжността "инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството в дейността на администрацията и на други физически или юридически лица под прякото ръководство на инспектори от по-високи длъжностни нива, както и със събирането, обработването и систематизирането на информация във връзка с контролната дейност. Инспекторът носи пряка отговорност за съставяните от него актове.
(9) Длъжността "юрисконсулт" е свързана с осъществяването на процесуално представителство на съответния орган на държавната власт или юридическото лице, както и с изразяването на становища или с разработването на предложения за решения на правни проблеми, свързани с дейността на съответната администрация. Длъжността се степенува в три групи, подредени в низходящ ред - съответно "главен юрисконсулт", "старши юрисконсулт" и "юрисконсулт", като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност.
(10) Длъжността "счетоводител" е свързана с осъществяването на определени с нормативни актове функции по счетоводната дейност и отчетност в съответната администрация. Длъжността се степенува в три групи, подредени в низходящ ред - съответно "главен счетоводител", "старши счетоводител" и "счетоводител", като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност.
(11) Длъжността "главен инженер" е свързана с осъществяването на определени с нормативен акт функции в общинската администрация.
(12) Длъжността "главен архитект" е свързана с осъществяването на функции по ръководство, координиране и контролиране на дейностите по устройственото планиране, проектирането и строителството на територията на общината или района, координиране и контролиране на дейността на звеното, създадено в съответната администрация за изпълнение на функциите и задачите по устройството на територията, и издава административни актове съобразно правомощията му, предоставени от Закона за устройство на територията.
(13) Длъжността "правен съветник" е свързана с осигуряване качеството на законопроектите и актовете на Министерския съвет и тяхното съответствие с Конституцията и законите в процеса на съставянето, съгласуването, одобряването или приемането и оформянето им, с изготвянето на позицията на Министерския съвет по конституционните дела, с изразяването на правни становища във връзка с осъществяването на правомощията на Министерския съвет, министър-председателя, заместник министър-председателите и министрите без портфейл, с изготвянето на становища на правителството по искане на други държавни институции, включително Народното събрание.
(14) (изм. - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) Длъжността "държавен инспектор в Главния инспекторат" е свързана с осъществяване на административен контрол по прилагане на нормативните и вътрешноведомствените актове, изготвяне на предложения за отстраняване на констатирани нарушения и за подобряване дейността на администрацията, извършване на проверки на инспекторатите по чл. 46 от Закона за администрацията с цел оценка на дейността им, както и тяхното методическо подпомагане, координиране и подпомагане на изпълнението на държавната антикорупционна политика, осъществяване на контрол и извършване на проверки по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, разглеждане на сигнали по реда на Административнопроцесуалния кодекс, изготвяне на анализи и предложения за усъвършенстване на административния контрол с цел ефективност, прозрачност в управлението и предотвратяване на корупцията. Държавният инспектор в Главния инспекторат прави предложения за търсене на дисциплинарна отговорност. При констатирани нарушения в предвидените в нормативен акт случаи съставя акт за установяване на административно нарушение. Държавният инспектор в Главния инспекторат носи отговорност за действията си пред министър-председателя.
(15) Длъжността "правителствен агент" е свързана с осъществяването на процесуално представителство на Република България пред Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), с подготвянето на проекти на спогодби и с осъществяването на действия, свързани с изпълнението на влезли в сила решения на ЕСПЧ. Длъжността се ползва в Министерството на правосъдието.
(16) (1 историческа промяна, изм. относно влизането в сила - ДВ-106 от 22.12.2023, в сила от 22.12.2023) Длъжността "правителствен процесуален агент" е свързана с осъществяването на процесуално представителство на Република България пред съдебните институции на Европейския съюз, с осъществяването на действия, свързани с организирането и подготовката на позиция по всяко дело, по което Република България е страна или има правен интерес, както и на действия, свързани с изпълнението на влезлите в сила решения на съдебните институции на Европейския съюз. Длъжността се степенува в три групи, подредени в низходящ ред - съответно главен правителствен процесуален агент, старши правителствен процесуален агент и правителствен процесуален агент, като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност. Длъжността се ползва в администрацията на Министерския съвет.
(17) Длъжността "разследващ митнически инспектор" е свързана с осъществяването на разследване в случаите, при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс. Длъжността се степенува в три групи, подредени в низходящ ред - съответно "главен разследващ митнически инспектор", "старши разследващ митнически инспектор" и "разследващ митнически инспектор", като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност.
(18) Длъжността "актюер" в Комисията за финансов надзор е свързана с разработването на експертни анализи и оценки във връзка с надзора върху застрахователни продукти, схеми за здравно и пенсионно осигуряване, с изготвянето на становища, с участието при разработването на проекти на нормативни актове, методологии и методики. Актюерът носи отговорност във връзка с извършваните от него анализи и надзор за коректното прилагане на актюерските методи при определяне на застрахователните премии и размерите на плащанията и за изчисляване на задълженията и резервите във връзка с тези плащания. Актюерът извършва и оценка на активите, които покриват поетите задължения и образуваните резерви, анализира и предоставя информация за управлението на финансовите и свързаните с тях рискове.
(19) Длъжността "актюер" в Националния осигурителен институт е свързана с извършването на дейности по планиране, отчитане и управление на пенсиите и краткосрочните обезщетения за фондовете на държавното обществено осигуряване ( ДОО); изготвянето на краткосрочни и дългосрочни прогнози за състоянието на фондовете на ДОО; изграждане, поддържане и усъвършенстване на актюерски модели за фондовете на ДОО; изготвяне на финансови обосновки и анализи във връзка с промени в осигурителното законодателство; изготвяне на актюерски разчети и комплексни анализи за състоянието на държавната пенсионна система и предоставянето им в съответната форма на ръководните органи; създаване и поддържане на бази данни за актюерски анализи и прогнози.
(20) Длъжността "експерт по осигуряването" е свързана с разработването на анализи и прогнози за влиянието на законовата уредба върху дейността по общественото осигуряване; с участие в разработването на проекти на нормативни актове и методически указания по прилагане на осигурителното законодателство; с разработването на проектобюджети на ДОО, прогнози и отчети за неговото изпълнение; с изготвянето на справки, анализи и отчети за прилагането на осигурителното законодателство и състоянието на общественото осигуряване; с разработването и поддържането на регистри и бази данни, със събирането, систематизирането и обобщаването на информация за общественото осигуряване; с даването на указания, консултации, становища и отговори по прилагане на осигурителното законодателство; със съставянето, обработването и контрола на документация, свързана с извършването на разходи от ДОО. Длъжността се степенува в четири групи, подредени в низходящ ред - съответно "държавен експерт по осигуряването", "главен експерт по осигуряването", "старши експерт по осигуряването" и "експерт по осигуряването", като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност. Длъжностите се ползват в Националния осигурителен институт.
(21) Длъжността "инспектор по осигуряването" е свързана с осъществяването на контролни функции по спазването на нормативните актове по държавното обществено осигуряване; с извършването на проверки и даване на задължителни предписания за спазване на разпоредбите по държавното обществено осигуряване; със съставяне на актове за начет за нанесени щети на бюджета на държавното обществено осигуряване; със съставяне на актове за установяване на административни нарушения; с прилагане на процедури по събиране на вземания по влезли в сила разпореждания; с изготвяне на мотивирани заключения по направени възражения; с даване на консултации и становища във връзка с контролната дейност; с изготвяне на анализи, предложения и отчети; събиране, обработване и систематизиране на информация във връзка с осъществяваната контролна дейност. Длъжността се степенува в четири групи, подредени в низходящ ред - съответно "държавен инспектор по осигуряването", "главен инспектор по осигуряването", "старши инспектор по осигуряването" и "инспектор по осигуряването", като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност. Длъжностите се ползват в Националния осигурителен институт, като длъжността "държавен инспектор по осигуряването" не може да се ползва в териториално поделение.
(22) Длъжността "социален работник" се степенува в три групи, подредени в низходящ ред - съответно "главен социален работник", "старши социален работник" и "социален работник":
1. длъжността "главен социален работник" е свързана с разработването на експертни анализи и с изготвянето на становища, свързани с предоставянето на помощи и социални услуги, с определянето на подходите и необходимите ресурси за предоставянето на помощи и социални услуги, с планирането на необходимите действия, с осигуряването на координация на всички служители, работещи в екипа, и представителите на външните отговорни институции, с проследяването на отделните етапи по предоставянето на помощта или социалната услуга; главният социален работник предлага решения с висока степен на сложност и носи пряка отговорност за извършваните от него действия във връзка с изпълнението на длъжността;
2. длъжността "старши социален работник" е свързана с обработването на документи, с проучването, изготвянето на анализи и предлагането на решения, с предоставянето на помощи и социални услуги, с поддържането на регистри и бази данни и с административното обслужване на граждани; старшият социален работник носи пряка отговорност за извършваните от него действия във връзка с изпълнението на длъжността;
3. длъжността "социален работник" е свързана със събирането и систематизирането на информация, с обработката на бази данни във връзка с предоставянето на помощи и социални услуги, при подпомагане на дейността на по-високите длъжностни нива, с регистрацията и техническата обработка на документи; социалният работник може да осъществява дейности по административното обслужване; длъжността се заема само по трудово правоотношение.
(23) Длъжността "стажант-аташе" е свързана с оказването на съдействие и подпомагане на по-високите длъжностни нива в дипломатическата служба чрез събиране и систематизиране на информация, с проучването и обобщаването на различни практики, с придобиването на начален опит и познания в дипломатическата служба.
(24) (2 исторически промени, изм. - ДВ-70 от 30.08.2022, в сила от 31.08.2022 (*)) Длъжността "юрисконсулт по чл. 31, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс" е свързана с процесуалното представителство на държавата от министъра на финансите по съдебни и арбитражни дела пред правораздавателните органи в страната и пред чужди юрисдикции, включително в международните арбитражни производства. Длъжността се степенува в три групи, подредени в низходящ ред - съответно главен юрисконсулт по чл. 31, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс, старши юрисконсулт по чл. 31, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс и юрисконсулт по чл. 31, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс, като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност. Длъжността се ползва в дирекция "Съдебна защита" в Министерството на финансите.
чл. 7а. (нов - ДВ-86 от 01.11.2016, в сила от 01.12.2016) (1) Длъжността "Системен администратор" е свързана с поддръжка и опериране на компютърни системи и мрежи, както и с инсталиране на приложен и системен софтуер, консултативна помощ и планиране на информационни ресурси.
(2) Длъжността "Експерт по проектиране на компютърни системи и мрежи" е свързана с проектиране и документиране на компютърни системи и мрежи с оглед на тяхната ефективност и сигурност, както и взаимодействието им с други системи и мрежи.
(3) Длъжността "Експерт по сигурността на информационни и комуникационни технологии" е свързана с анализ, специфициране, разработване и проверка на информационни системи и компютърни мрежи с цел осигуряване на тяхната сигурност, защита от външно проникване и нерегламентиран достъп, непрекъснатост на работата и интегритет на изпълняваните операции.
(4) Длъжността "Експерт, координатор на информационни технологии" е свързана с координиране на дейности по проектиране, изграждане и поддръжка на информационни системи, включително с оглед на тяхното взаимодействие с други информационни системи.
(5) Длъжността "Координатор на проекти за информационни и комуникационни технологии" е свързана с управление на проекти, свързани с информационни и комуникационни технологии, включително съставяне на отчети, анализ на риск и управление на задачи в рамките на екип на съответния проект.
(6) Длъжността "Архитект на компютърни/софтуерни системи" е свързана с проектирането на архитектурата на компонентите на софтуерни системи и взаимодействията между тях с оглед оптимална работа и поддръжка.
(7) Длъжността "Експерт, анализатор на работни процеси" е свързана с анализа, документирането и оптимизирането на работните процеси, включително процесите по предоставяне на административни услуги, в рамките на една или няколко институции.
(8) Длъжността "Програмист на софтуерни приложения" е свързана с програмиране на софтуерни приложения и информационни системи съобразно индустриалните практики и стандарти.
(9) Длъжността "Експерт по тестване на софтуер" е свързана с тестването на информационни системи както ръчно, така и автоматизирано, и документирането на резултатите, като тестването покрива функционални и нефункционални изисквания.
(10) (нова - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) Длъжността "експерт по мрежова и информационна сигурност" е свързана с наблюдение за спазване на вътрешните правила за мрежова и информационна сигурност за дейности, свързани с администриране, експлоатация и поддръжка на хардуер и софтуер, и за прилагането на законите, подзаконовите нормативни актове, стандартите и политиките в тази област.
(11) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-105 от 11.12.2020, в сила от 11.12.2020) Длъжностите по ал. 1 - 10 могат да се използват във всички администрации.
(12) (1 историческа промяна, предишна ал. 11 - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) В Министерството на вътрешните работи:
1. (изм. - ДВ-105 от 11.12.2020, в сила от 11.12.2020) длъжностите по ал. 1 - 10 се прилагат в структурата по чл. 87 от Правилника за устройството и дейността на Министерството на вътрешните работи, приет с Постановление № 207 на Министерския съвет от 2014 г. (ДВ, бр. 60 от 2014 г.) (ПУДМВР), с изключение на териториалните ѝ звена;
2. (изм. - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) длъжностите "системен администратор II степен", "системен администратор III степен" и "системен администратор IV степен" се прилагат във:
а) (2 исторически промени, изм. - ДВ-84 от 04.10.2024) структурите по чл. 38, т. 1, 2, 3, 4 и 5 от ЗМВР и чл. 75, 76, 81, 83, 84, 85а, 86, 96, 97, 100 и 101 от ПУДМВР, с изключение на териториалните им звена;
б) териториалните звена с район на действие на територията на гр. София на структурите по чл. 84 и 87 ПУДМВР;
3. длъжността по ал. 7 може да се прилага и в структурите по чл. 37, ал. 1, т. 7 ЗМВР;
4. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-99 от 20.11.2020) длъжностите "системен администратор V степен" и "системен администратор VI степен" се прилагат в териториалните звена на структурите по чл. 38, т. 4 от ЗМВР и по чл. 84 и 87 от ПУДМВР с район на действие извън територията на гр. София.
чл. 7б. (нов - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) (1) Длъжността "държавен инспектор в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията" е свързана с осъществяване на административен контрол по прилагане на нормативните и вътрешноведомствените актове, изготвяне на предложения за отстраняване на констатирани нарушения и за подобряване дейността на администрацията, разглеждане на сигнали по реда на Административнопроцесуалния кодекс, изготвяне на анализи и предложения за усъвършенстване на контрола, осъществяване на контрол и извършване на проверки по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество. Държавният инспектор в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията прави предложения за търсене на дисциплинарна отговорност. При констатирани нарушения в предвидените в нормативен акт случаи съставя акт за установяване на административното нарушение. Държавният инспектор носи отговорност за действията си пред органа на власт.
(2) Длъжността "главен инспектор в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията" е свързана с осъществяване на административен контрол по прилагане на нормативните и вътрешноведомствените актове, разглеждане на сигнали по реда на Административнопроцесуалния кодекс, осъществяване на контрол и извършване на проверки по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, изготвяне на предложения за отстраняване на констатирани нарушения и за подобряване дейността на администрацията. Главният инспектор в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията прави предложения за търсене на дисциплинарна отговорност. При констатирани нарушения в предвидените в нормативен акт случаи съставя акт за установяване на административно нарушение. Главният инспектор носи отговорност за действията си пред органа на власт.
(3) Длъжността "старши инспектор в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията" е свързана с осъществяване на административен контрол по прилагане на нормативните и вътрешноведомствените актове. Старшият инспектор в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията участва в разглеждане на сигнали по реда на Административнопроцесуалния кодекс и Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, в контрола по прилагане на антикорупционните мерки и в проверки като част от проверяващ екип. Старшият инспектор носи отговорност за действията си пред органа на власт.
(4) Длъжността "инспектор в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията" е свързана с осъществяването на административния контрол по прилагане на нормативните и вътрешноведомствените актове, както и със събирането, обработването и систематизирането на информация във връзка с контролната дейност. Инспекторът в инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията участва в екипи за извършване на планови и извънпланови проверки, като подпомага инспектори от по-високи длъжностни нива.
чл. 7в. (нов - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) (1) Длъжността "държавен инспектор по разследване във връзка с безопасността в транспорта" е свързана с организиране и осъществяване на разследване на транспортни събития, произшествия и инциденти за установяване на обстоятелства, причини за възникване, допринасящи фактори и разработване на препоръки за предотвратяване на възникване на аналогични събития. Държавният инспектор по разследване във връзка с безопасността в транспорта организира и ръководи разработването на окончателни доклади във връзка с предприетите разследвания.
(2) Длъжността "главен инспектор по разследване във връзка с безопасността в транспорта" е свързана с извършване и организиране по направления на разследване на транспортни събития, произшествия и инциденти за установяване на причините за тяхното реализиране и разработване на препоръки за предотвратяване на тяхното възникване по аналогични причини. Главният инспектор по разследване във връзка с безопасността в транспорта участва в разработване на окончателен доклад от разследването.
(3) Длъжността "старши инспектор по разследване във връзка с безопасността в транспорта" е свързана с извършване, а при необходимост - и с организиране по направления на разследване на транспортни събития, произшествия и инциденти за установяване на причините за тяхното реализиране и разработване на препоръки за предотвратяване на тяхното възникване по аналогични причини. Старшият инспектор по разследване във връзка с безопасността в транспорта участва в разработване на раздели от окончателен доклад по разследването.
(4) Длъжността "инспектор по разследване във връзка с безопасността в транспорта" е свързана с извършване по направления на разследване на транспортни събития, произшествия и инциденти за установяване на обстоятелствата за тяхното реализиране и разработване на препоръки за предотвратяване на тяхното възникване по аналогични причини. Инспекторът по разследване във връзка с безопасността в транспорта участва в разработването на раздели от окончателен доклад по разследването.
(5) Длъжността "инспектор по безопасност и регулиране в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" е свързана със: осъществяването на контрол на безопасността в железопътния транспорт; издаването на разрешения за въвеждане в експлоатация на обекти от железопътната инфраструктура, както и на железопътни превозни средства; извършването на надзор над строителните обекти при изграждането на железопътната инфраструктура за спазване на европейските и националните правила за безопасност и на изискванията за оперативна съвместимост на националната жп мрежа и подвижен състав с европейската жп мрежа; оценка на риска при съществени промени на обектите на железопътния транспорт и тяхната експлоатация; надзор върху системите за управление на безопасността на железопътните предприятия, проверка на условията за издаване на лицензи и регулиране на достъпа до железопътния пазар. Длъжността се степенува в четири групи, подредени в низходящ ред - съответно "държавен инспектор по безопасност и регулиране", "главен инспектор по безопасност и регулиране", "старши инспектор по безопасност и регулиране" и "инспектор по безопасност и регулиране", като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност.
чл. 8. (1) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Длъжността "сътрудник по управление на европейски проекти и програми" подпомага управлението и изпълнението на помощта от програмите, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за програмен период 2014 - 2020 г. и Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г., Българо-швейцарската програма за сътрудничество, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Норвежкия финансов механизъм и други европейски фондове/програми/инструменти.
(2) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Длъжността по ал. 1 е свързана с предоставянето на специфична експертиза при управлението и изпълнението на проектите, съфинансирани от фондовете/програмите/инструментите, както и при изготвянето, координацията, управлението, изпълнението, мониторинга, оценката, информацията, видимостта и комуникацията, контрола и одита на фондовете/програмите/инструментите.
(3) В зависимост от възложените задължения и необходимите за тяхното изпълнение професионална квалификация и професионален опит длъжността "сътрудник по управление на европейски проекти и програми" се степенува в три групи, подредени в низходящ ред - съответно главен, старши и сътрудник, като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност.
(4) Длъжността по ал. 1 може да се ползва във:
1. (2 исторически промени, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) административните структури, които изпълняват функциите по изготвяне, координация, управление, мониторинг, оценка, видимост и комуникация, контрол и одит на Европейските структурни и инвестиционни фондове за програмен период 2014 - 2020 г., Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г. и други европейски фондове/програми/инструменти, в т.ч. Централното координационно звено, Сертифициращите органи, съответно Счетоводните органи, Одитните органи, управляващите органи, междинните звена и други органи;
2. (2 исторически промени, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Националното координационно звено по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Националното координационно звено по Норвежкия финансов механизъм, Националното координационно звено по Българо-швейцарската програма за сътрудничество, Сертифициращия орган по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Сертифициращия орган по Норвежкия финансов механизъм, програмните оператори по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, програмните оператори по Норвежкия финансов механизъм;
3. (3 исторически промени, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) административните звена в конкретните бенефициенти на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г., Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г., Програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. и Програма "Околна среда" 2021 - 2027 г., както и в администрацията на Министерския съвет като конкретен бенефициент.
4. (1 историческа промяна, отм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022)
(5) (3 исторически промени, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Длъжността по ал. 1 се заема по трудово правоотношение, като възнагражденията на служителите се финансират изцяло от техническите помощи на съответните фондове/програми/инструменти по ал. 1. Възнагражденията на служителите могат да се финансират и от средствата по проектите, финансирани по фондовете/програмите/инструментите по ал. 1.
(6) (2 исторически промени, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Длъжността по ал. 1 може да се заема за срок до приключване на съответния фонд/програма/инструмент/проект или до изчерпване на средствата по техническата помощ на съответния фонд/програма/инструмент, или до изчерпване на средствата, които са предвидени в бюджета на проекта.
(7) (2 исторически промени, изм. - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Необходимите щатни бройки за заемане на длъжността по ал. 1 се определят с устройствените правилници на съответните администрации, когато функциите на длъжността са свързани с управление и изпълнение на фондове/програми/инструменти.
чл. 8а. (1 историческа промяна, отм. - ДВ-1 от 03.01.2019, в сила от 01.01.2019)
чл. 9. (1) Изпълнението на експертните длъжности със спомагателни функции е свързано с подпомагането и осигуряването на дейността на служителите на ръководна длъжност, както и на служители, заемащи длъжности в по-високи длъжностни нива в съответната администрация.
(2) Длъжността "главен специалист" е свързана с техническата обработка на документите, с практическото прилагане на законодателството, със систематизирането на информация и с административното обслужване. Главният специалист носи пряка отговорност за извършваните от него действия във връзка с изпълнението на длъжността и осигурява професионални съвети на младшите специалисти.
(3) Длъжността "старши специалист" е свързана с техническата обработка на документите, с практическото прилагане на законодателството, със систематизирането на информация и с административното обслужване.
(4) Длъжността "специалист" е свързана с изпълнението на общи спомагателни функции, с набирането и обработването на информация, с регистрирането на документи и с административното обслужване.
(5) Длъжността "технически сътрудник" е свързана с техническото осигуряване и обслужване на съответния орган на държавна власт или на служител на ръководна длъжност, както и с извършването на конкретни експертни дейности.
(6) (нова - ДВ-93 от 26.11.2019, в сила от 26.11.2019) Длъжността "главен специалист по разследване във връзка с безопасността в транспорта" е свързана със събиране на информация относно обстоятелствата, при които се реализират произшествия и инциденти, и информация, свързана с функционирането на транспортните системи. След обработка на тази информация главният специалист по разследване във връзка с безопасността в транспорта я прилага за определяне на допринасящи фактори, свързани с реализиране на транспортни събития.
(7) (нова - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Длъжността "специалист по мрежова и информационна сигурност" е свързана с наблюдение за спазване на вътрешните правила за мрежова и информационна сигурност за дейности, свързани с администриране, експлоатация и поддръжка на хардуер и софтуер, и за прилагането на законите, подзаконовите нормативни актове, стандартите и политиките в тази област.
(8) (нова - ДВ-62 от 05.08.2022, в сила от 05.08.2022) Длъжността "специалист в областта на информационните технологии" е свързана с изпълнението на функциите, посочени в описанието на длъжностите по чл. 7а, ал. 1 - 9, като конкретните области на дейност се определят в длъжностната характеристика за длъжността.