Съдържание:
Наредба за Касовите Апарати
(Наредба № Н-18 от 13 Декември 2006 г. за Регистриране и Отчитане чрез Фискални Устройства на Продажбите в Търговските Обекти, Изискванията към Софтуерите за Управлението им и Изисквания към Лицата, които Извършват Продажби чрез Електронен Магазин)
глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
чл. 1. (изм. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) (1) С тази наредба се определят:
1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство (ФУ) и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност ( ИАСУТД);
2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на ФУ и ИАСУТД, техническите и функционалните изисквания към тях;
3. изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите;
4. издаването на фискални касови бележки от ФУ и касови бележки от ИАСУТД и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;
5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им;
6. (нова - ДВ-80 от 28.09.2018) условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ФУ/ ИАСУТД);
7. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-17 от 26.02.2021, в сила от 26.02.2021) изискванията към софтуерите за управление на продажбите в търговски обекти, включени в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, както и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер;
8. (нова - ДВ-80 от 28.09.2018) изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин;
9. (нова - ДВ-8 от 28.01.2020) формата и съдържанието на документите, условията, редът и начинът за издаването им, както и задълженията за предаване на данни при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта;
10. (нова - ДВ-17 от 26.02.2021, в сила от 26.02.2021) редът за избор на лицата да ползват софтуер за управление на продажбите, включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, и редът за отказ от него.
(2) (отм. - ДВ-8 от 28.01.2020)
чл. 2. (1) (3 исторически промени, изм. и доп. - ДВ-8 от 28.01.2020) За целите на тази наредба "фискално устройство", "търговски обект", "интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност", "краен потребител", "краен разпространител", "фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон)", "касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон)", "софтуер за управление на продажби в търговски обект", "производител на софтуер за управление на продажби в търговски обект", "разпространител на софтуер за управление на продажби в търговски обект", "електронен магазин", неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта са тези по § 1, т. 40, 41, 67, 69, 70, 84, 85, 86, 87 и 96 от допълнителните разпоредби и чл. 118, ал. 3 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).
(2) Видове фискални устройства:
1. електронни касови апарати с фискална памет ( ЕКАФП);
2. фискални принтери (ФПр);
3. (изм. - ДВ-111 от 27.12.2013, в сила от 01.01.2014) електронни системи с фискална памет ( ЕСФП) за отчитане оборотите от продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към продуктите;
4. (1 историческа промяна, обявена за нищожна с решение № 5079 от 10.04.2013 на вас - ДВ-93 от 25.10.2013);
5. (нова - ДВ-111 от 27.12.2013, в сила от 01.01.2014) фискално устройство, вградено в автомат на самообслужване ( ФУВАС).
чл. 3. (1) (6 исторически промени, изм. относно влизането в сила - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) Всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги. Когато плащането се извършва чрез пощенски паричен превод, на клиента се предоставя хартиен или в електронен вид документ, съдържащ най-малко информацията по чл. 26, ал. 1, т. 1, 4, 7 и 8.
(1а) (нова - ДВ-8 от 28.01.2020) Допуска се да не се издава фискален или системен бон по ал. 1, при условие че на клиента се предоставя документ, съдържащ най-малко информацията по чл. 52о, ал. 1, т. 1 и 5, както и идентификационни данни на търговеца, в следните случаи:
1. при плащане по продажба на комунални и други абонаментни услуги с повтарящо се изпълнение и плащането се извършва неприсъствено с кредитна или дебитна карта или друг картово базиран платежен инструмент чрез даване на предварително съгласие от страна на клиента на доставчика на платежни услуги да нарежда плащането, предоставяйки му данните за платежния инструмент с тази цел;
2. при внасяне на пари по платежна сметка чрез дебитна или кредитна карта, при условие че ПОС терминалът е свързан с платежна сметка на доставчика на платежни услуги и е разположен в обект на доставчика на платежни услуги, при когото е открита и платежната сметка на лицето по ал. 1.
(2) (3 исторически промени, доп. - ДВ-80 от 28.09.2018) Лице, което извършва продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, е длъжно да регистрира и отчита продажбите на течни горива чрез издаване на фискална касова бележка от ЕСФП, включително за платените чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, наличен паричен превод или пощенски паричен превод по ал. 1. Задължението за издаване на фискален бон се отнася и за извършване на продажби от ЕСФП, работеща в режим на самообслужване. Регистриране на продажби на течни горива чрез ЕСФП при условия на отложено плащане се приключва с вид плащане "резерв 1" - "отложено плащане".
(3) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-76 от 19.09.2017) Всяко лице по ал. 2 е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.
(4) (3 исторически промени, доп. - ДВ-102 от 21.12.2012, в сила от 21.12.2012) Не е задължително използването на ЕСФП при продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове или при продажби на керосин, предназначен за зареждане на граждански въздухоплавателни средства чрез летищен оператор или оператор по наземно обслужване, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, наличен паричен превод или пощенски паричен превод по ал. 1.
(5) (1 историческа промяна, обявена за нищожна с решение № 5079 от 10.04.2013 на вас - ДВ-93 от 25.10.2013)
(6) (2 исторически промени, обявена за нищожна с решение № 5079 от 10.04.2013 на вас - ДВ-93 от 25.10.2013)
(7) (нова - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Регистриране на зареждане чрез ЕСФП от лице по чл. 118, ал. 8 ЗДДС се приключва с вид плащане "резерв 2" - "вътрешно потребление".
(8) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-8 от 28.01.2020) Лице, което извършва продажби на стоки или услуги чрез автомат на самообслужване с електрическо захранване, с изключение на услуги по обмяна на валута, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба:
1. чрез ФУВАС, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ, или
2. чрез фискално устройство по чл. 2, ал. 2, т. 2, което се вгражда в автомата, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се издава на хартиен носител.
(9) (1 историческа промяна, изм. и доп. - ДВ-8 от 28.01.2020) Лице, което извършва продажби на услуги по обмяна на валута чрез автомат на самообслужване е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл. 2, ал. 2, т. 1 или 2, което се вгражда в автомата, и се издава фискална касова бележка на хартиен носител.
(10) (1 историческа промяна, доп. - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) Лице, което извършва продажби на услуги с развлекателен характер или стоки чрез автомат на самообслужване, без електрическо захранване, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл. 2, ал. 2, т. 1 или 2, което не се вгражда в автомата на самообслужване.
(11) (нова - ДВ-14 от 20.02.2015) Лице по чл. 118, ал. 8 ЗДДС, което извършва зареждане на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни горива, е длъжно да подава данни в НАП за наличните съдове/съоръжения за съхранение и/или зареждане с течни горива по реда на глава девета "б".
(12) (1 историческа промяна, доп. - ДВ-80 от 28.09.2018) Лице, което извършва зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 ЗДДС за собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари с вместимост над 1000 литра, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на ал. 2 и 3, с изключение зареждане на течни горива на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление.
(13) (2 исторически промени, доп. - ДВ-80 от 28.09.2018) Алинея 12 не се прилага от лице, което извършва зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 ЗДДС за собствени нужди от съд/съдове/подвижни резервоари/цистерни с обща вместимост до 1000 литра включително, като общото заредено количество гориво за календарната година не трябва да превишава 2000 литра. Алинея 12 не се прилага от лице, регистрирано като земеделски производител, което извършва зареждане за собствени нужди с течни горива на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника, регистрирана по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, от резервоари, които не са стационарни подземни резервоари.
(14) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-80 от 28.09.2018) Лицата, които извършват зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 ЗДДС за собствени нужди от автоцистерни, както и на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление, както и в случаите по ал. 13, подават данни за получените количества горива като получатели по доставка по реда на чл. 59а, ал. 3.
(15) (нова - ДВ-80 от 28.09.2018) Продажбите на лекарства в аптека, които Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) заплаща по реда на Наредба № 10 от 2009 г. за условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 и 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, както и на лекарствени продукти за здравни дейности по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (обн., ДВ-24 от 31.03.2009), се приключват с вид плащане "резерв 1" - "НЗОК". При частично плащане от НЗОК продажбата се приключва чрез смесено плащане.
(16) (1 историческа промяна, отм. с решение № 14406 от 20.11.2020 на вас, потвърдено с решение № 4931 от 19.04.2021 на вас - ДВ-37 от 07.05.2021, в сила от 07.05.2021)
(17) (нова - ДВ-8 от 28.01.2020) Лице по ал. 1, което извършва продажби на стоки и/или услуги чрез електронен магазин, може да регистрира и отчита тези продажби вместо с фискален или системен бон чрез документ за регистриране на продажбата, който не е издаден от ФУ или ИАСУТД, когато е извършено неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта и при условие че:
1. софтуерът/софтуерите за управление на продажбите, отговаря/т на изискванията по чл. 52с; и
2. (изм. - ДВ-17 от 26.02.2021, в сила от 26.02.2021) за продажбите, извършвани чрез електронния магазин, лицето приема неприсъствени плащания, извършвани с кредитна и дебитна карта.
3. (отм. - ДВ-17 от 26.02.2021, в сила от 26.02.2021)
чл. 4. (доп. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Не е задължено да регистрира извършваните от него продажби в търговски обект чрез ФУ/ ИАСУТД лице, което извършва следните дейности:
1. продажби във или от търговски обекти, специализирани само за вестници и списания;
2. (изм. и доп. - ДВ-84 от 30.10.2015, в сила от 30.10.2015) продажби на собствена и непреработена селскостопанска продукция от физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на продажби във или от търговски обекти в лицензираните стокови борси, тържища или пазар на производители по смисъла на Закона за стоковите борси и тържищата или закрити помещения, като магазин, склад или други подобни;
3. (3 исторически промени, доп. - ДВ-17 от 26.02.2021, в сила от 26.02.2021) продажби на билети, карти, абонаментни карти за превоз на пътници, когато издаването им е задължително съгласно нормативен акт, талони за паркиране в зоните за платено паркиране по смисъла на чл. 99, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, и на билети, фишове, талони и други удостоверителни знаци за участие в хазартни игри по смисъла на Закона за хазарта, които съдържат трайно вписана при отпечатването номинална стойност и най-малко два защитни елемента върху хартията и/или при печата и са отпечатани по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, приета с Постановление № 289 на Министерския съвет от 1994 г. (обн., ДВ-101 от 09.12.1994) или когато за продажбата/залога централната компютърна система на организатор на хазартни игри подава информация към сървър на Националната агенция за приходите по реда и начина, определени в наредбата по чл. 17, ал. 3, т. 6 от Закона за хазарта; изискването за трайно вписана при отпечатването номинална стойност не се отнася за бланкови билети за превоз на пътници, които се издават на химизирана хартия най-малко в два екземпляра - един за клиента и втори за лицето по чл. 3; изискването да съдържат трайно вписана при отпечатването номинална стойност и най-малко два защитни елемента върху хартията и/или при печата и да са отпечатани по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, приета с Постановление № 289 на Министерския съвет от 1994 г. (обн., ДВ-101 от 09.12.1994), не се отнася за удостоверителни знаци за участие в хазартни игри в игрално казино и/или игрални зали по смисъла на Закона за хазарта;
4. продажби на самолетни билети;
5. продажбата на вещи и извършването на услуги, свързани с осъществяването на религиозна, социална, образователна и здравна дейност от Българската православна църква и други регистрирани вероизповедания по Закона за вероизповеданията;
6. дейност на наемодатели - физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, включително отдаващите под наем складови помещения;
7. упражняване на занаят по смисъла на Закона за занаятите, с изключение на автомонтьорство и автосервизни услуги и при условие че лицата са занаятчии - пенсионери по инвалидност или за изслужено време и старост, които извършват услугите с личен труд и не са търговци по смисъла на Търговския закон;
8. дейност на лица, упражняващи свободна професия;
9. продажби във или от търговски обекти, намиращи се в населени места с брой на лицата с постоянен адрес под 300 души и разположени във високопланински и труднодостъпни места, с изключение на курортите;
10. (нова - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010) продажби, извършвани от чуждестранни юридически и физически лица по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане и Закона за данъците върху доходите на физическите лица, които не са регистрирани по ЗДДС, по време на провеждане на международни мероприятия с краткотраен характер (изложения, панаири и други подобни), с изключение на мероприятия с развлекателен характер;
11. (нова - ДВ-75 от 24.09.2019) продажби във/от търговски обекти, намиращи се на места с постоянна неосигуреност на дистанционна връзка от страна на мобилен оператор поради липса на покритие.
чл. 5. (доп. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Не са задължени да издават фискални касови бележки от ФУ или касови бележки от ИАСУТД:
1. държавата, държавните и местните органи за всички извършвани от тях дейности или доставки в качеството им на орган на държавна или местна власт, за които последните не са данъчно задължени лица по смисъла на Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС);
2. (1 историческа промяна, доп. - ДВ-27 от 03.04.2012, в сила от 03.04.2012) банките, когато извършват банкови или валутни сделки; доставчиците на платежни услуги, когато извършват платежни услуги по чл. 4 от Закона за платежните услуги и платежните системи; финансовите къщи, когато извършват сделки с чуждестранна валута по безкасов начин, пенсионноосигурителните дружества, когато извършват услуга по прехвърляне на натрупаните средства по индивидуална партида от един фонд към друг, както и лицата, извършващи търговска дейност с предмет съгласно чл. 1, ал. 1, т. 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11 и 12 от Търговския закон.
чл. 6. (изм. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Лице по чл. 3 може да регистрира и отчита извършваните от него продажби с ИАСУТД при условията и по реда на глава осма.
чл. 7. (1) (1 историческа промяна, доп. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Лицата по чл. 3 са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ ИАСУТД от датата на започване на дейността на обекта.
(2) (изм. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Не се допуска извършване на продажба на стоки и услуги от лицата по чл. 3 без функциониращи ФУ/ ИАСУТД, освен в случаите, посочени в тази наредба.
(3) (1 историческа промяна, изм. и доп. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Не се допуска работа с ФУ/ ИАСУТД от лицата по чл. 3 без изградена дистанционна връзка с НАП, освен в случаите, посочени в тази наредба.
чл. 7а. (нов - ДВ-10 от 01.02.2019) (1) Не се допуска лице по чл. 3 да предоставя документ с информация за текуща сума по сметка, наподобяващ визуално или по съдържание на фискален, системен или служебен бон.
(2) Не се допуска издаване на служебен бон при извършване на продажби и за направени клиентски поръчки.
(3) (нова - ДВ-17 от 26.02.2021, в сила от 26.02.2021) Не се допуска лице по чл. 3 при извършване на продажби да предоставя на клиентите си документи, различни от фискален бон, които съдържат думите "Фискален", "Фискална", "Фискално", "Фискални" или производни словосъчетания. Изискването не се отнася до наименованието на лицето по чл. 3, което при отпечатване се придружава от правно-организационната му форма и неговия ЕИК, както и до вида на закупуваната стока.
чл. 7б. (нов - ДВ-8 от 28.01.2020) Не се допуска лице по чл. 3 да извършва продажби на стоки/услуги чрез автомат на самообслужване с електрическо захранване при прекъсната връзка между автомата на самообслужване и ФУВАС/фискален принтер.
глава втора
ТЕХНИЧЕСКИ И ФУНКЦИОНАЛНИ ИЗИСКВАНИЯ, РЕД ЗА ОДОБРЯВАНЕ И РЕГИСТРИРАНЕ НА ТИПОВЕТЕ ФИСКАЛНИ УСТРОЙСТВА
чл. 8. (1) Фискалните устройства трябва да отговарят на:
1. функционалните изисквания съгласно приложение № 1.
2. техническите изисквания съгласно приложение № 2.
(2) Фискално устройство от одобрен тип е устройство, което отговаря на техническите и функционалните изисквания съгласно ал. 1, има издадено свидетелство за одобрен тип и е вписано в регистъра по чл. 10, ал. 9.
(3) (доп. - ДВ-26 от 29.03.2019, в сила от 29.03.2019) За одобряване на типа ФУ производителите или вносителите предоставят в Българския институт по метрология ( БИМ) (или в обекта, когато изпитването е в реални условия) за изпитване нефискализиран образец от съответния тип заедно с писмена заявка-декларация съгласно приложение № 3, придружена от следните документи на български език на технически носител:
1. (изм. - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010) инструкция за монтаж и експлоатация, а при ФПр и инструкция за програмиране;
2. сервизно описание;
3. фирмен проспект;
4. паспорт;
5. тест-програма за функционална проверка на ФУ и на комплектоващите го технически средства;
6. ръководство за органа на НАП;
7. образец от фирмената пломба на ФУ и на модула фискална памет (ФП);
8. декларация за съответствие със съществените изисквания, определени в Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието за електромагнитна съвместимост, приета с Постановление № 203 на Министерския съвет от 2001 г. (обн., ДВ-78 от 11.09.2001) и в Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението, приета с Постановление № 182 на Министерския съвет (обн., ДВ-62 от 13.07.2001);
9. (отм. - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010)
10. (нова - ДВ-76 от 19.09.2017) блок-схема на ЕСФП, съдържаща и основни точки за пломбиране.
(4) За одобряване на програмни модификации на одобрен тип ФУ кандидатстването се извършва по реда на ал. 3.
(5) Заявката-декларация не се приема при отсъствие на някой от посочените документи или на нефискализиран образец от съответния тип ФУ, когато такъв се изисква.
(6) (изм. - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) При кандидатстване за одобряване на типа ФУ производителите/вносителите представят в централното управление на НАП уведомително писмо за типа/овете ФУ, за които ще се провеждат изпитвания. Уведомителното писмо се представя на хартия или по електронен път, като към него се представят по електронен път копия на следните документи на български език:
1. (изм. - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010) инструкция за монтаж и експлоатация, а при ФПр и инструкция за програмиране;
2. фирмен проспект;
3. паспорт;
4. ръководство за органа на НАП;
5. (нова - ДВ-80 от 28.09.2018) процедура за четене и извличане на информация в структуриран вид от КЛЕН на персонален компютър съгласно приложение № 34.
(7) (нова - ДВ-80 от 28.09.2018) При кандидатстване за одобрение на ново средство за измерване, добавено в състава на ЕСФП в обект, производителите/вносителите на ЕСФП подават в БИМ само писмена заявка-декларация съгласно приложение № 3.
(8) (нова - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) Преди кандидатстване за изпитване и одобряване на първия тип ФУ/ ИАСУТД производителят/вносителят подава заявка в БИМ за получаване на идентификатор на ФУ или ИАСУТД.
чл. 9. За одобряване на тип ФУ се извършва:
1. преглед на документите по чл. 8, ал. 3;
2. изпитване за съответствие с функционалните и техническите изисквания съгласно чл. 8, ал. 1;
3. издаване на свидетелство за одобряване на тип.
чл. 10. (1) Изпитване за проверка на съответствие с функционалните и техническите изисквания съгласно чл. 8, ал. 1 се извършва от БИМ с участието на междуведомствената комисия по ал. 5 за:
1. електронните касови апарати с фискална памет и ФПр - в лабораторни условия в БИМ, като изпитването на ФПр се извършва в конфигурация с персонален компютър под управлението на софтуер;
2. (доп. - ДВ-48 от 24.06.2011, в сила от 24.06.2011) електронните системи с фискална памет - централното регистриращо устройство на ЕСФП се изпитва в лабораторни условия в БИМ, с помощта на симулатор на включеното в състава на ЕСФП измервателно средство за разход на течни горива и симулатор на нивомерна измервателна система, след което ЕСФП се изпитва в реални условия на обекта;
3. (отм. - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020)
4. (1 историческа промяна, обявена за нищожна с решение № 5079 от 10.04.2013 на вас - ДВ-93 от 25.10.2013)
5. (нова - ДВ-111 от 27.12.2013, в сила от 01.01.2014) фискално устройство, вградено в автомат на самообслужване, се изпитва в лабораторни условия в БИМ с помощта на симулатори на разплащателен блок и управляващ блок на автомата на самообслужване и специализирано устройство за индикация и отпечатване на данни от фискалната памет и КЛЕН.
(2) За програмни модификации се провеждат само функционални изпитвания.
(3) (доп. - ДВ-111 от 27.12.2013, в сила от 01.01.2014) Ако към ФУ има възможност да се включват средства за измерване, те следва да са изпитани, одобрени и вписани в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване или да са с оценено съответствие.
(4) Ако към ФУ има възможност да се включат средства за измерване или други устройства за въвеждане вида и количеството на стоките, тези устройства не трябва да променят функциите на ФУ, което се доказва чрез функционални изпитвания.
(5) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-80 от 28.09.2018) Изпитванията се извършват от БИМ с участието на междуведомствена комисия с по един представител на Министерството на финансите и БИМ, определени със съвместна заповед на министъра на финансите и председателя на БИМ. В заповедта се определят и резервни членове на комисията за съответното ведомство.
(6) (доп. - ДВ-80 от 28.09.2018) За изпитването БИМ издава протокол в предварително съгласуван със заявителя срок, но не по-късно от 60 дни от датата на предоставяне на образеца от типа ФУ и документите по чл. 8, ал. 3. Комисията може да изисква допълнителна информация, коригиране на предоставената документация по чл. 8, ал. 3 и 6 или да върне изпитвания образец за отстраняване на несъответствия с изискванията на наредбата. В тези случаи срокът за изпитване започва да тече от момента на предоставянето на допълнителната информация и/или образеца. В случай че заявителят няма възможност да започне изпитване в реални условия на ЕСФП в обект, в 60-дневен срок от датата на подаване на заявка-декларацията е длъжен да подаде уведомително писмо в БИМ за оттегляне на направената заявка. В случай на подадено уведомително писмо БИМ уведомява НАП в 3-дневен срок.
(7) (доп. - ДВ-26 от 29.03.2019, в сила от 29.03.2019) Въз основа на резултатите от изпитването за съответствие на типа ФУ при наличие на обстоятелствата, изисквани от наредбата, комисията в 7-дневен срок от издаване на протокола представя на председателя на БИМ становище за съответствие на типа с изискванията на тази наредба. Междуведомствената комисия определя за всеки производител/вносител на фискални устройства (ФУ) от одобрен тип уникален идентификатор от две букви на произведените/внесените от него ФУ и уникален двуцифрен идентификатор на модулите ФП. Националната агенция за приходите води списък на уникалните идентификатори на производителите/вносителите.
(8) Председателят на БИМ или упълномощено от него лице:
1. издава и вписва в регистъра по ал. 9 свидетелство за одобряване на типа ЕКАФП или ФПр съгласно приложение № 4 при положително становище на междуведомствената комисия;
2. (изм. - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) издава и вписва в регистъра по ал. 9 свидетелство съгласно приложение № 5 за одобряване на ИАСУТД при положително становище на междуведомствената комисия;
2а. (1 историческа промяна, обявена за нищожна с решение № 5079 от 10.04.2013 на вас - ДВ-93 от 25.10.2013)
2б. (нова - ДВ-111 от 27.12.2013, в сила от 01.01.2014) издава и вписва в регистъра по ал. 9 свидетелство за одобряване на типа ФУВАС съгласно приложение № 20а или допълнение към издаденото свидетелство за одобряване съгласно приложение № 21а, в които се вписват типът на разплащателния блок и типовете комуникации, с които е изпитано;
3. мотивирано отказва издаване на свидетелство за одобряването на типа, когато комисията е изразила отрицателно становище във връзка с установено несъответствие с изискванията на наредбата.
(9) (изм. - ДВ-40 от 30.04.2013, в сила от 30.04.2013) Българският институт по метрология води публични регистри на одобрените типове:
1. фискални устройства ( ЕКАФП, ФПр и ФУВАС);
2. електронни системи с фискална памет ( ЕСФП);
3. (изм. - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) ИАСУТД.
(10) (нова - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010) Изпитването на дистанционната връзка на ФУ в лабораторни условия в БИМ, както и на ЕСФП и ИАСУТД в реални условия на обекта, се извършва чрез обмен на данни със сървъра на НАП, съгласно приложение № 17.
(11) (нова - ДВ-52 от 02.07.2019, в сила от 02.07.2019) При необходимост от промени във фърмуера, произтичащи от нормативни изисквания или инициирани от органи на НАП, БИМ или производителя/вносителя на ФУ, на въведени в експлоатация и регистрирани фискални устройства от одобрен тип, производителят извършва промени във версията на фърмуера и представя в БИМ за функционално изпитване ФУ с коригираната версия фърмуера. За изпитването БИМ издава протокол в срока по ал. 6. Промените във фърмуера се извършват в 30-дневен срок от уведомяването, когато са инициирани от изпълнителния директор на НАП или председателя на БИМ.
(12) (нова - ДВ-52 от 02.07.2019, в сила от 02.07.2019) Въз основа на резултатите от изпитването комисията издава становище за съответствие на коригираната версия на фърмуера с изискванията на наредбата. За новата версия на фърмуера се издава допълнение към свидетелството за одобрен тип на ФУ, като в регистъра по ал. 9 към номера на свидетелството за одобрен тип се добавя индекс (nnn.xx), където n е номер на свидетелството за одобрен тип ФУ, а хх е пореден номер на версията.
(13) (нова - ДВ-52 от 02.07.2019, в сила от 02.07.2019) Електронни системи с фискална памет, в чийто състав е включен фискален принтер с променена версия на фърмуера, подлежи на изпитване и одобрение по реда на чл. 10. След одобряване на ЕСФП производителят формира нов идентификатор на ЕСФП в съответствие със специфичните изисквания в приложение № 2 и се вписва в паспорта на системата.
(14) (нова - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) Допуска се в състава на ЕСФП от одобрен тип да се включи фискален принтер с променена версия на фърмуера, която не влияе на функционалността на ЕСФП. В този случай системата не подлежи на изпитване и одобрение по реда на този член. Производителят на ЕСФП декларира пред комисията по ал. 5, че няма промяна във функционалността на ЕСФП и формира нов идентификатор на ЕСФП в съответствие със специфичните изисквания в приложение № 2, като към декларацията прилага диагностичен бон с информация за новия идентификатор. Новият идентификатор на ЕСФП се вписва в паспорта на системата. Производителят на ЕСФП предоставя в БИМ програмното осигуряване на ЕСФП на технически носител.
(15) (1 историческа промяна, предишна ал. 14 - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) При изпитване на ФУ/ ИАСУТД междуведомствената комисия по ал. 5 съставя протокол в три еднообразни екземпляра - по един за органите на НАП, на БИМ и един за лицето по чл. 3. Форматът и структурата на протокола се определят със съвместна заповед на председателя на БИМ и изпълнителния директор на НАП. Заповедта и образец на протокола за изпитване се публикуват на интернет страниците на БИМ и НАП.
(16) (1 историческа промяна, предишна ал. 15 - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) Софтуер за управление на продажбите, част от автомат на самообслужване с електрическо захранване или от автомат за обмяна на валута, ФУ на който е изпитан съгласно ал. 1, т. 1 или т. 5 и софтуерът работи ведно с вградено в автомата ФУ, следва да отговаря на изискванията на т. 2 и 4 от приложение № 29. За този софтуер не се прилагат разпоредбите на глава седма "б" и глава седма "в", като вписването в публичния регистър на одобрените типове по чл. 10, ал. 9, т. 1 се смята за включване на софтуера в списъка по чл. 52б, ал. 6.
чл. 11. (1) (2 исторически промени, доп. - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) В случаите по чл. 10, ал. 1, т. 2 за започване на изпитване на ЕСФП в реални условия или за изпитване на добавено към ЕСФП ново средство за измерване комисията по чл. 10, ал. 5 съставя протокол съгласно приложение № 6 в три еднообразни екземпляра - по един за органите на НАП и на БИМ и един за лицето по чл. 3. Действията на комисията по чл. 10, ал. 5 се извършват в присъствието на лицето по чл. 3, на производителя/вносителя на ЕСФП или на техни представители. Обектът е в процес на изпитване при наличие на съставен протокол - приложение № 6, от комисията по чл. 10, ал. 5.
(2) (изм. - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010) През периода на изпитване в книгата по чл. 39, ал. 5 се вписват показанията на броячите на средства за измерване преди пускане на всеки дневен финансов отчет с нулиране и запис във ФП.
(3) (изм. - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010) В 20-дневен срок от започване на изпитването лицето по чл. 3 чрез производителя или вносителя на ЕСФП, предоставя на БИМ детайлен отчет на ФП за периода на изпитване заедно с книгата по чл. 39, ал. 5. Книгата се връща на лицето след проверка.
(4) (доп. - ДВ-80 от 28.09.2018) При констатирани несъответствия с изискванията на наредбата комисията по чл. 10, ал. 5 изисква отстраняването им в срок до 7 дни. В тези случаи срокът за изпитване по ал. 3 започва да тече от момента на отстраняване на несъответствието.
(5) (1 историческа промяна, доп. - ДВ-80 от 28.09.2018) Резултатите от извършеното изпитване се отразяват в протокола по чл. 10, ал. 6. Одобряване на ЕСФП се извършва след изпитване в лабораторни условия в БИМ, а след това в реални условия на място в търговския обект от комисията по чл. 10, ал. 5. Добавяне на ново средство за измерване в състава на ЕСФП се извършва след изпитване в реални условия на място в търговския обект от комисията по чл. 10, ал. 5.
(6) (изм. - ДВ-80 от 28.09.2018) Въз основа на резултатите от изпитването и положително или отрицателно становище на комисията по чл. 10, ал. 5 за съответствие на типа с изискванията по тази наредба председателят на БИМ издава или мотивирано отказва издаване на свидетелство за одобряването на типа ЕСФП съгласно приложение № 7 или допълнение към издаденото свидетелство за одобряване съгласно приложение № 8, в което вписва новото средство за измерване.
(7) (доп. - ДВ-8 от 28.01.2020) При одобрена ЕСФП или добавено към ЕСФП ново средство за измерване производителят или вносителят на ЕСФП демонтира ФП по реда на чл. 22 и монтира нова ФП.
(8) (1 историческа промяна, доп. - ДВ-68 от 31.07.2020, в сила от 31.07.2020) В срок 7 дни от издаване на свидетелство за одобряване на типа ЕСФП по реда на чл. 11 или допълнение към издаденото свидетелство за одобряване представител на лицето, извършващо сервизно обслужване и ремонт, с което лицето по чл. 3 има сключен договор за техническо обслужване и ремонт, въвежда ЕСФП в експлоатация и издава свидетелство за регистрация на ЕСФП. В случаите по чл. 10, ал. 1, т. 2 по време на изпитването на ЕСФП в реални условия не се издава свидетелство за регистрация на ЕСФП преди издаването на свидетелство за одобряване на типа ЕСФП и вписването му в регистъра по чл. 10, ал. 9, т. 2. В случаите на изпитвания на добавено към ЕСФП ново средство за измерване след приключване на изпитванията се издава свидетелство за регистрация на ЕСФП, в което са вписани всички одобрени средства за измерване в обекта.
(9) (изм. - ДВ-49 от 29.06.2010, в сила от 29.06.2010) За установени при изпитването некоректни записи във ФП се съставя протокол от БИМ, който лицето по чл. 3 съхранява в книгата за дневните финансови отчети.
(10) За изпитване на нов тип ЕСФП в обект за продажба на течни горива, в който е извършено изпитване по реда на този член, може да се кандидатства, ако е изтекла една година от приключване на предходното изпитване.
(11) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-17 от 26.02.2021, в сила от 26.02.2021) При започване на изпитвания на ЕСФП в реални условия или изпитване на добавено ново средство за измерване към ЕСФП в обект, в който не е започната дейност, средствата за измерване трябва да са преминали метрологичен контрол от БИМ по реда на Закона за измерванията. Заявка за изпитване съгласно приложение № 3 се подава в 7-дневен срок преди регистрацията на ЕСФП в НАП. За започнатите изпитвания комисията по чл. 10, ал. 5 съставя протокол съгласно приложение № 6 в три еднообразни екземпляра - по един за органите на НАП, на БИМ и един за лицето по чл. 3, който се съхранява в обекта. След издаване на свидетелство за одобряване на типа ЕСФП по реда на този член или допълнение към издаденото свидетелство за одобряване производителят на ЕСФП предприема действия по ал. 7, след което лицето по чл. 3 подава заявление за проверка по реда на чл. 16а, ал. 1.