Съдържание:
Наредба за Трудовите Отношения между Екипажа на Кораба и Притежателя му
(Наредба за Трудовите и Непосредствено Свързани с тях Отношения между Членовете на Екипажа и на Обслужващия Персонал на Кораба и Корабопритежателя)
глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
чл. 1. (1) (1 историческа промяна, доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) С наредбата се уреждат трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения между членовете на екипажа и на обслужващия персонал на кораб, плаващ под българско знаме, и корабопритежателя, включващи условията за наемане на работа и за сключване на трудов договор, като работно време, възнаграждения, почивки, платен годишен отпуск, репатриране, социално-битови условия на борда и отговорност на корабопритежателя при болест и злополука на членовете на екипажа и на обслужващия персонал, които с оглед спецификата в областта на търговското корабоплаване се налага да бъдат уредени различно от общото трудово законодателство.
(2) (доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) С наредбата се уреждат и минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на борда на корабите за предотвратяване на рисковете при работа с оглед предпазване от трудови злополуки, професионални болести, аварии, инциденти и други опасности за живота и здравето на членовете на екипажа и на обслужващия персонал.
чл. 2. (1) (изм. и доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Наредбата не се прилага по отношение на трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения на борда на военните и граничнополицейските кораби, на корабите, използвани за спортни цели, развлечение и отдих, на морските кораби с големина до 40 бруто тона и екипаж до четирима души включително и на корабите, плаващи по вътрешните водни пътища, с дължина до 20 метра и с екипаж до двама души.
(2) (доп. - ДВ-89 от 12.11.2019) Разпоредбите на глава втора не се прилагат и по отношение на риболовните кораби с дължина под 24 метра.
чл. 3. (1) (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) Корабопритежателят е длъжен да комплектува корабите с необходимия по численост екипаж, за да се гарантира безопасно, ефективно и сигурно експлоатиране на корабите.
(2) (изм. - ДВ-19 от 02.03.2018) Не се допуска наемане на работа на борда на кораб на морски лица, които не отговарят на изискванията за заемане на съответната длъжност, установени в наредбата по чл. 87, ал. 1 от Кодекса на търговското корабоплаване (КТК).
(3) Капитанът на кораба създава организация за спазване на изискванията за работното време и почивките на борда на кораба по време на плаване и в пристанищата и за безопасни и здравословни условия на труд.
(4) (1 историческа промяна, изм. и доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Корабопритежателите на морски кораби, плаващи под българско знаме, които за наемане на работа на морски лица ползват услугите на посредници, установени в държави, в които Морската трудова конвенция от 2006 г., приета в Женева на 23 февруари 2006 г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 42 от 2009 г.) (обн., ДВ-76 от 30.08.2013), не се прилага, осигуряват чрез мерките, предвидени във вътрешните им процедури, че тези посредници отговарят на изискванията на конвенцията.
глава втора
ТРУДОВИ ОТНОШЕНИЯ
раздел I
Условия за наемане на работа и сключване на трудов договор
чл. 4. (1) Минималната възраст за наемане на работа на борда на кораб е 18 години.
(2) Лица между 16 и 18 години се допускат на борда на кораба за провеждане на учебна плавателна практика.
(3) Не се допуска лица под 18 години да провеждат учебната си плавателна практика през нощта, освен когато програмата за обучение изисква изпълнение на задълженията им през нощта и при условие че това няма да навреди на здравето им.
чл. 5. За наемане на работа на борда на кораб кандидатът трябва да отговаря на изискванията за:
1. минимална възраст по чл. 4;
2. квалификация, необходима за заемане на длъжността;
3. медицинска годност за заемане на длъжността и за плаване в съответния район.
чл. 6. (1) Преди постъпване на работа между кандидата и работодателя или негов представител се сключва трудов договор.
(2) Трудовият договор се сключва в писмена форма и съдържа:
1. трите имена на лицето, единен граждански номер (личен номер на чужденеца), дата и място на раждане, постоянен адрес и настоящ адрес;
2. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) данни за работодателя: наименование, седалище, адрес на управление, БУЛСТАТ или ЕИК;
3. място и дата на сключване на договора;
4. начало на изпълнението на трудовия договор;
5. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) място на работа;
6. длъжност, на която е наето лицето;
7. (доп. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) размер на основното и допълнителните трудови възнаграждения на лицето с постоянен характер, както и периодите на изплащането им;
8. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) времетраене на договора;
9. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) размер на платения годишен основен и допълнителен отпуск;
10. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) продължителност на непрекъсната работа на борда на кораб;
11. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) място/право на репатриране;
12. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) срок на предизвестие за едностранно прекратяване на договора, който е еднакъв и за двете страни;
13. (1 историческа промяна, доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) договорените от страните парични помощи и/или обезщетения във връзка с опазване на здравето и социалното осигуряване на член на екипажа или на обслужващия персонал;
14. (изм. - ДВ-32 от 08.04.2014, в сила от 08.04.2014) препратки към колективен трудов договор, ако е приложим;
15. други условия.
(3) (изм. и доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Максималната продължителност на непрекъснатата работа на борда на морски кораб не може да надвишава 8 месеца. Максималната продължителност на непрекъснатата работа на борда на кораб, плаващ по вътрешните водни пътища, не може да надвишава 31 последователни дни.
(4) (доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Прехвърлянето на член на екипажа или на обслужващия персонал от един кораб на друг при условия, различни от посочените в трудовия договор, както и всяко друго изменение на трудовото правоотношение се извършва с писменото съгласие на страните.
(5) (доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Работодателят може едностранно да увеличи трудовото възнаграждение на член на екипажа или на обслужващия персонал.
(6) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-19 от 02.03.2018) Трудовият договор се сключва в двуезични екземпляри - на български и на английски език - за работа на борда на морски кораб, съответно на български и на един от официалните езици на Дунавската комисия - за работа на борда на кораб, плаващ по вътрешните водни пътища. В случай на различия в тълкуването предимство има текстът на български език.
(7) (нова - ДВ-19 от 02.03.2018) Трудовият договор се подписва в три екземпляра, един от които се съхранява на борда на кораба от капитана, а останалите два са за страните по трудовото правоотношение.
(8) (нова - ДВ-19 от 02.03.2018) Ако трудовият договор за работа на борда на морски кораб не е сключен по предвидения в ал. 6 начин, на корабите, с изключение на тези, които извършват плаване само между български пристанища, задължително се съхранява екземпляр на английски език от документите по Стандарт А2.1, т. 2, букви "а" и "б" от Кодекса към Морската трудова конвенция от 2006 г.
(9) (нова - ДВ-89 от 12.11.2019) Разпоредбите на този член не се прилагат по отношение на корабопритежател на риболовен кораб с дължина не по-малко от 24 метра, който сам управлява своя кораб.
чл. 7. Преди постъпване на работа работодателят запознава кандидата със степента на риска, с естеството и характера на работата на борда на кораба, като това се удостоверява писмено от лицата.
чл. 8. (1) Колективният трудов договор между работодателя и синдикалните организации, когато има сключен такъв договор, не може да съдържа клаузи, които са по-неблагоприятни за работниците и служителите от установените в отрасловия или браншовия колективен трудов договор.
(2) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-19 от 02.03.2018) Копие от Морската трудова конвенция от 2006 г., копие от колективен трудов договор, когато такъв договор е сключен, копие от Споразумението относно Морската трудова конвенция от 2006 г., сключено на 19 май 2008 г. между организациите, представляващи работодателите и работниците в сектора на морския транспорт (Асоциациите на корабособствениците от Европейската общност (ECSA) и Европейската федерация на транспортните работници (ETF), и копие от наредбата се съхраняват на леснодостъпно място на борда на кораба. На членовете на екипажа на борда на морските кораби, плаващи под българско знаме, се предоставя достъп до горепосочените документи. Достъпът може да се предостави по електронен път.
(3) (нова - ДВ-19 от 02.03.2018) Копие от Европейското споразумение относно определени аспекти на организацията на работното време в сектора на вътрешния воден транспорт, сключено от Европейския съюз за речно корабоплаване (EBU), Европейската организация на речните превозвачи (ESO) и Европейската федерация на работниците от транспорта (ETF), копие от колективния трудов договор и копие от наредбата се съхраняват на леснодостъпно място на борда на кораба. На членовете на екипажа и на обслужващия персонал на борда на кораби, плаващи под българско знаме по вътрешните водни пътища, се предоставя достъп до горепосочените документи. Достъпът може да се предостави по електронен път.
раздел II
Репатриране
чл. 9. (1 историческа промяна, доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Членовете на екипажа и на обслужващия персонал имат право да бъдат репатрирани при настъпване на някое от обстоятелствата, предвидени в чл. 10, ал. 1, като дестинацията трябва да бъде в някоя от държавите, с които може да се приеме, че членът на екипажа или на обслужващия персонал има значителна връзка, като:
1. (доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) мястото, на което членът на екипажа или на обслужващия персонал е встъпил в трудово правоотношение;
2. мястото, посочено в колективния трудов договор;
3. (доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) държавата, в която живее членът на екипажа или на обслужващия персонал;
4. друго място, което е договорено в трудовия договор.
чл. 10. (1) (доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Всеки член на екипажа или на обслужващия персонал има право да бъде репатриран при настъпване на следните обстоятелства:
1. изтичане на максималната продължителност на непрекъснатата му работа на борда на кораб;
2. прекратяване на трудовия му договор;
3. болест, злополука или неотложна причина от здравословно естество и когато лицето е в състояние да бъде транспортирано;
4. конструктивна загуба на кораба;
5. работодателят не е в състояние да изпълнява своите задължения по трудовия договор поради несъстоятелност, продажба на кораба, смяна на регистрацията или други сходни причини;
6. (1 историческа промяна, доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) писмен отказ от страна на члена на екипажа или на обслужващия персонал за изпълнение на трудовите му задължения във военни зони или при насочване на кораба към военна зона.
(2) (1 историческа промяна, доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) В случай на смърт на член на екипажа или на обслужващия персонал работодателят е длъжен да репатрира тленните му останки.
чл. 11. (1 историческа промяна, доп. - ДВ-19 от 02.03.2018) Работодателят има право да репатрира член на екипажа или на обслужващия персонал при констатирано от него нарушение на действащото в Република България законодателство, на индивидуалния трудов договор или на системата от правила за безопасно управление на кораба.