Съдържание:
Наредба за Документите за Ползване на Здравноосигурителни Права в ЕС
(Наредба № 14 от 19 Април 2007 г. за Реда за Издаване на Документи, Необходими за Упражняване на Здравноосигурителни Права Съгласно Правилата за Координация на Системите за Социална Сигурност)
раздел I
Общи положения
чл. 1. С тази наредба се определя редът за издаване от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) на удостоверителни документи, необходими за упражняване на здравноосигурителни права съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност.
чл. 2. Удостоверителни документи, необходими за упражняване на здравноосигурителни права съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност, са:
1. европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК);
2. (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) удостоверения/формуляри по образци (S-формуляри), утвърдени от Административната комисия за координация на системите за социална сигурност към Комисията на Европейските общности, които се отнасят до предоставяне на обезщетения в натура при болест, майчинство, трудова злополука и професионална болест.
чл. 3. (1) Заявлението за издаване на ЕЗОК се подава чрез районните здравноосигурителни каси ( РЗОК) в посочените от тях пунктове по постоянен или временен адрес на заинтересуваните лица.
(2) (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) Заявленията за издаване на удостоверения по образци (S-формуляри) се подават до управителя на НЗОК в Централното управление (ЦУ) на НЗОК или до директора на РЗОК по постоянен или настоящ адрес на заинтересованите лица по образци, утвърдени от управителя на НЗОК. Образците на заявленията се публикуват на официалната интернет страница на НЗОК.
чл. 4. (1) Заявленията за издаване на документите по чл. 2 се подават лично или от упълномощено лице.
(2) За малолетните и непълнолетните лица и за поставените под пълно или ограничено запрещение лица заявленията по ал. 1 се подават от техните родители и настойници, съответно със съгласието на техните родители и попечители.
чл. 5. (1) Данните в заявленията се попълват на пишеща машина, компютър или се изписват четливо с печатни букви.
(2) (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) В заявленията се посочват имена, ЕГН (личен номер на чужденец), гражданство и други данни, определени с образците по чл. 3, ал. 2. Имената в заявленията се изписват на кирилица и латиница без съкращения, така както са изписани в съответния документ за самоличност на лицето. За сверяване на данните по преценка на заявителя към заявлението може да бъде приложено копие от съответния документ за самоличност.
(3) (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) Към заявленията се прилагат:
1. заверени с гриф "Вярно с оригинала" копия на документи, удостоверяващи качеството родител, съответно попечител, настойник или лице, осъществяващо заместваща грижа по отношение на лицето (удостоверения от общината, в това число удостоверение за раждане на детето, намиращо се у лицето, заповеди и съгласия на социалните дирекции, актове за брак, съдебни решения и др.);
2. в случаите на подаване на заявлението чрез пълномощник - копие от пълномощното на оправомощеното от правоимащия лице да го представлява в процедурата и/или да подаде заявлението.
(4) (нова - ДВ-41 от 21.05.2019) В случаите по чл. 17, ал. 1 се прилагат и:
1. медицинска епикриза и други медицински документи, относими към заболяването;
2. кореспонденция с подходящо лечебно заведение в друга държава - членка на Европейския съюз, Европейското икономическо пространство или Конфедерация Швейцария с потвърждение за провеждане на лечението срещу формуляр за планова медицинска помощ извън държавата членка по пребиваване;
3. потвърден от чуждото лечебно заведение план за предстоящото планово лечение с възможна начална и крайна дата на лечението;
4. предварителна ориентировъчна оферта от чуждото лечебно заведение за стойността на предстоящото планово лечение срещу формуляр S2.
(5) (нова - ДВ-41 от 21.05.2019) При необходимост от сверяване или уточняване на данни за детето с данните от акта за раждане на детето НЗОК изисква служебно заверен от съответната община препис от този акт от актовите книги, като общината е длъжна да го предостави в 3-дневен срок от получаване на искането.
чл. 6. (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) Когато заявление по чл. 4, ал. 1 е попълнено нечетливо, неправилно или с поправки, зачертаване или изтриване, директорът на РЗОК или управителят на НЗОК уведомява писмено заявителя за отстраняване на допуснатите нередовности в 3-дневен срок от получаване на съобщението.
чл. 7. (1) При приемане на всяко заявление длъжностното лице:
1. завежда заявлението в регистър;
2. попълва и връчва на заявителя талон за прието заявление с входящ номер;
3. класира заявлението според вида на удостоверителния документ.
(2) В НЗОК се създават и поддържат регистри на:
1. издадените ЕЗОК;
2. обявените за невалидни ЕЗОК;
3. издадените удостоверения по видове.
(3) Информация за издадените ЕЗОК се поддържа и на официалната електронна страница на НЗОК.
чл. 8. При необходимост НЗОК има право да получава информация от:
1. Националната агенция за приходите (НАП) - относно здравноосигурителния статус на лицата;
2. (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) Националния осигурителен институт (НОИ) - относно правото на пенсия и нейния вид, правото на парични обезщетения за безработица, правото на парични обезщетения при трудова злополука или професионална болест, временна неработоспособност поради общо заболяване.
раздел II
Издаване на ЕЗОК
чл. 9. (1) (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) За удостоверяване правото на получаване на обезщетения в натура при временно пребиваване в държава - членка на Европейския съюз, на задължително здравноосигурените по българското законодателство лица се издава ЕЗОК по образец, утвърден от управителя на НЗОК.
(2) Европейска здравноосигурителна карта не се издава на лица с прекъснати здравноосигурителни права по чл. 40а, ал. 1 и чл. 109, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).
(3) На лицата по ал. 2 може да бъде издадена ЕЗОК при възстановяване на здравноосигурителните им права при условията и по реда на ЗЗО.
(4) (отм. - ДВ-41 от 21.05.2019)
чл. 9а. (нов - ДВ-41 от 21.05.2019) (1) Когато издаването на ЕЗОК е възпрепятствано от извънредни обстоятелства, НЗОК или РЗОК издават удостоверение за временно заместване (УВЗ) по образец, утвърден в Приложение ІІ към Решение № S2 от 12 юни 2009 г. на Административната комисия за координация на системите за социална сигурност (ОВ, С 106, 24/4/2010). Удостоверението за временно заместване е с максимален срок на валидност 2 месеца и може да бъде поискано от осигуреното лице или от институцията в държавата на престой.
(2) Удостоверение за временно заместване не се издава на лица с прекъснати здравноосигурителни права по чл. 40а, ал. 1 и чл. 109, ал. 1 от ЗЗО.
(3) На лицата по ал. 2 може да бъде издадено УВЗ при възстановяване на здравноосигурителните им права при условията и по реда на ЗЗО.
чл. 10. За издаване на ЕЗОК лицата подават заявление по реда на чл. 3, ал. 1, чл. 4 и 5.
чл. 11. (1) (изм. - ДВ-41 от 21.05.2019) След подаване на заявление за издаване на ЕЗОК в РЗОК се извършва проверка на здравноосигурителния статус на лицето, подлежащо на задължително здравно осигуряване по българското законодателство.
(2) При установяване, че лицето е с непрекъснати здравноосигурителни права, ЕЗОК се издава със срок на валидност една година.
(3) В случай че лицето е непълнолетно, срокът на валидност на ЕЗОК е до навършване на пълнолетие, но не по-малко от една година и не повече от 5 години.
(4) Когато лицето получава пенсия за осигурителен стаж и възраст, срокът на валидност на европейската здравноосигурителна карта е 10 години, а ако лицето получава пенсия за инвалидност - за срока на отпуснатата пенсия, но не повече от 10 години.
чл. 12. (1) Европейска здравноосигурителна карта се издава в 30-дневен срок от датата на подаване на заявлението.
(2) Издадена ЕЗОК се получава от заявителя или от упълномощено лице с нотариално заверено пълномощно по място на подаване на заявлението.