ОПИСАНИЕ на стопанската операция:
Ние от Алфа ООД сме дружество, което развива бизнес в областта на счетоводството, данъците и обработката на заплати, като търсим да закупим многофирмен счетоводен софтуер.
На 21.03.2019 г. закупуваме счетоводен софтуер от Делта ООД. Доставчикът ни издава фактура на стойност 1 200 лв. с включен ДДС.
На 22.03.2019 г. ние от Алфа ООД превеждаме дължимата на Делта ООД сума от банковата ни сметка в лева.
Алфа ООД е приела в своята счетоводна политика праг на същественост от 700 лв. при отчитане на дълготрайните нематериални активи.
Забележка: Алфа ООД и Делта ООД са регистрирани по ЗДДС.
ДОКУМЕНТИ, осигуряващи документалната обоснованост на сделката:
- Фактура;
- Банково извлечение.
Забележка: Съгласно ЗДДС и нормативната уредба в България:
- всяко данъчно задължено лице – доставчик е длъжно да издаде фактура за извършената от него доставка на стока или услуга.
№ 0000000075 | ФАКТУРА | дата: 21.03.2019 г. | |||||||||||
ПОЛУЧАТЕЛ (купувач) | (продавач) ДОСТАВЧИК | ||||||||||||
АЛФА ООД (ние) | ДЕЛТА ООД | ||||||||||||
ЕИК: 111222333 | ИН по ЗДДС: BG111222333 | ЕИК:444555666 | ИН по ЗДДС: BG444555666 | ||||||||||
адрес: София 1000, ул. „Алабин“ 100 | адрес: София 1000, бул. „Витоша“ 100 | ||||||||||||
№ | описание на стоката или услугата | мярка | колич. | ед. цена | общо | ||||||||
1 | Многофирмен счетоводен софтуер BulMar Office | бр. | 1 | 1 000 | 1 000 | ||||||||
2 | |||||||||||||
3 | |||||||||||||
начин на плащане: | в брой | дата на доставка или плащане: 21.03.2019 г. | сума: | 1 000 | |||||||||
срок за плащане: 21.03.2019 г. | Х | с платежно нареждане | данъчна основа: | 1 000 | |||||||||
с насрещно прихващане | място: | София | ДДС 20%: | 200 | |||||||||
основание за 0% ДДС: | сума за плащане: | 1 200 |
ИЗВЛЕЧЕНИЕ ПО СМЕТКА | Банка АД | ||||||||||||
Титуляр: | АЛФА ООД | БУЛСТАТ: | 111222333 | Адрес: | София 1000, ул. Алабин 100 | ||||||||
Сметка №: | BG70UNCR70001522245030 | Валута: | BGN | Тип: | Разплащателна | ||||||||
Период на извлечението: | от 22.03.2019 г. | до 22.03.2019 г. | Извлечение №: | 45 | Дата: | 22.03.2019 г. | |||||||
Дата |
| старо салдо: | 100 000,00 | ||||||||||
транзакц. | Вальор | Описание | Дебит (-) | Кредит (+) | |||||||||
22/03/19 | 22/03/19 | ДЕЛТА ООД/Плащане по фактура 0000000075 от 21.05.2019 г. | 1 200,00 | - | |||||||||
|
|
|
|
| |||||||||
Обороти: (за периода) |
| Натрупани обороти: | |||||||||||
Дебит: | 1 200,00 | Дебит: | 1 200,00 | ||||||||||
Кредит: | - | Кредит: | 0,00 | ||||||||||
стр. 1 | крайно салдо: | 98 800,00 |
СЪЩНОСТ НА СТОПАНСКАТА ОПЕРАЦИЯ (по-скоро от гледна точка на Алфа ООД):
• Икономическа:
Съгласно МСС 38 „Нематериални активи“ и нормативната уредба в България дълготрайните нематериални активи са установими непарични ресурси, придобити и притежавани от предприятието, които нямат натурално-веществена форма, макар и някои от тях да имат физически носители, и се използват през повече от един отчетен период в основната, административната или друга дейност, като целта е да се получи икономическа изгода, свързана с актива.
При тази стопанска операция, от гледна точка на Алфа, е заменен един актив – Пари, срещу друг нематериален актив – Софтуер, който Алфа ще използва за извършване на счетоводни услуги, за да реализира печалба. В този смисъл при Алфа няма изменение на стойността на активите. Тъй като Алфа е приела праг на същественост от 700 лв. за признаване на дълготрайни активи, софтуерът се отчита като дълготраен актив, а не като разход. Разход ще е амортизацията на актива през срока му на годност. Амортизацията представлява процес на постепенно пренасяне на стойността на дълготрайните активи в себестойността на услугата, т.е. намаляване цената на определен актив поради износване или изхабяване. Размерът на амортизацията през отделните отчетни периоди, който ще се определи чрез метода на амортизация, се признава за разход за съответния период и се съпоставя с приходите от продадените услуги (спазване на принципа за съпоставимост между приходите и разходите). Предприятието трябва да продава услугите на такава цена (добавена стойност), за да реализира печалба, след като посрещне всички свои административни, управленски, маркетинг и други разходи.
• Счетоводна:
• Данъчна:
ЗКПО:
ЗДДС: Съгласно ЗДДС стока е всяка вещ (вкл. електричество, вода, газ, топлинна и хладилна енергия и стандартен софтуер). Под стандартен софтуер се разбира програмен продукт, записан на технически носител, който е предназначен за масова употреба и не отчита спецификите в дейността на конкретния потребител. Съгласно тези две определения в закона покупката на софтуера е облагаема доставка, като Делта ООД е длъжна да издаде на Алфа фактура, в която да начисли 20% ДДС. Фактурата трябва да се издаде в 5-дневен срок от деня на доставката.
• Финансова – от страна на Алфа:
ОПР:
БАЛАНС: В резултат на цялата стопанска операция паричните средства ще
ОПП: В резултат на плащането за покупката на актива се генерира
ОСК: Тъй като финансовият резултат е нулев, стопанската операция няма да доведе до изменение на собствения капитал.
Където: ОПР – Отчет за Приходите и Разходите | ОПП – Отчет за Паричния Поток | ОСК – Отчет за Собствения Капитал
ПОДХОД И СТЪПКИ ЗА ОСЧЕТОВОДЯВАНЕ:
Тази стопанска операция се осчетоводява, като първо се отрази покупката на софтуера, за която има фактура, срещу възникване на задължение към доставчик, а след това – закриване на задължението срещу намаление на паричните средства. Това става в следните стъпки:
1. Покупката на софтуера се осчетоводява, като се дебитират сметка 212 „Програмни продукти” (увеличаване на дълготрайните нематериални активи под формата на програмни продукти) и сметка 4531 „Начислен ДДС по покупки” (увеличение на правото на данъчен кредит по ДДС) срещу кредитиране на сметка 401 „Задължения към доставчици“ (увеличение на задълженията ни към доставчици).
Закупеният софтуер се осчетоводява аналитично към сметка 212 „Програмни продукти”.
Получената от нас фактура се осчетоводява в отделна партида по аналитичността на Делта към сметка 401 „Задължения към доставчици”, по която ще се следи и закрие с плащането по банков път.
Забележка: Номерът на всяка счетоводна статия (СС) съответства на описаните стъпки за осчетоводяване. В малките скоби след номера на статията е посочена датата на осчетоводяване. Прието е, че всеки постъпил документ или възникнало събитие се осчетоводява в деня на издаването му, съответно възникването му.
СС1 (21.03.2019): Осчетоводяване на покупката на софтуера – Фактура
стопанска операция: | 200 | Придобиване на дълготраен актив | вид документ: | 1 | Фактура | ||
ДЕБИТ | КРЕДИТ | ||||||
сметка | наименование | сума | сметка | наименование | сума | ||
212 | Програмни продукти | 1 000 | 401 | Задължения към доставчици | 1 200 | ||
аналит. | Счетоводен софтуер BulMar Office | 1 000 | аналит. | Делта ООД | 1 200 | ||
4531 | Начислен ДДС по покупки | 200 | парт. | Ф-ра 0000000075/21.03.2019 г. | 1 200 | ||
ОБЩО | 1 200 | ОБЩО | 1 200 |
ОБОРОТНА ВЕДОМОСТ в резултат на всички счетоводни статии:
ИЗМЕНЕНИЯ В ОТЧЕТИТЕ в резултат на всички счетоводни статии
Използвани Счетоводни сметки:
401 (Задължения към доставчици) – Пасивна сметка, която показва и проследява измененията на Задълженията към доставчици. По нея се отчитат задълженията във връзка с придобиване на активи или ползване на услуги. Увеличенията на Задълженията към доставчици се осчетоводяват по Кт на сметката, а намаленията на Задълженията се осчетоводяват по Дт на сметката. Кт оборот на сметката показва сумата на всички увеличения на Задълженията към доставчици (при всяка една покупка на актив или услуга се формира задължение към доставчика, който ще извърши услугата или ще достави стоката), а Дт оборот на сметката показва всички намаления на Задълженията към доставчици (при погасяване/уреждане на задълженията към доставчика). Текущото и крайно салдо на сметката е Кт и показва стойността на всички Задължения към доставчици.
Забележка: Изчерпателно описание на сметките можете да видите в глава Сметкоплан.