НСИ: Потребителското доверие се покачва, харчим повече

Резултатите от проведеното проучване сред потребители показват положителна тенденция при разходите на домакинствата, но песимизмът се запазва

автор: Димитър Рахталиев публикувано на: 10.05.2021 прегледи: 584
НСИ: Потребителското доверие се покачва, харчим повече

С отслабването на пандемията потребителското доверие се покачва и българите харчат все повече за все по-скъпи вещи, показва анкета на Националния статистически институт (НСИ), цитирана от „24 часа“. Въпреки по-засилените харчове обаче нагласата на потребителите остава песимистична.

Индексът на потребителското доверие нараства с 2,7 пр.п. през април спрямо нивото от януари: 2,4 пр.п. за градското население и 2,7 пр.п. в селата. След резкия спад през първото тримесечие на 2020 г., когато бяха въведени първите противоепидемични мерки, доверието през април 2021 г. се намира над средните стойности за последните 10 години.

През последното десетилетие то е най-високо през лятото и есента на 2019 г. Въпреки това оценката на българина за собственото му финансово състояние остава песимистична. Показателят, който оценява промените в домакинствата на анкетираните, се понижава през април в сравнение с януари, наред с показателя, който измерва очакванията на хората за собствените им финанси през следващите 12 месеца. 

Песимистичната оценка е свързана предимно със страховете от евентуална инфлация и увеличаващият се брой на хората, които очакват по-високи цени през идната година. По-позитивни са нагласите за покупка на дълготрайни активи като автомобил или жилище в следващите 12 месеца, за сметка на плановете за големи домашни ремонти.

Голяма част от анкетираните смятат, че цените вече са се повишили през изминалата година, но статистиката на НСИ не го потвърждава. Страховете от увеличаваща се безработица през следващите 12 месеца са умерени, като дори в разгара на пандемията не успяват да се върнат на нивата си от икономическата криза от 2009-2011 г.