Д. Иванова Д. Иванова Потребител

Допълнително осигуряване



Здравейте, искам да се допитам и до професионалното Ви мнение.

Служител Х работи на 8 часов работен ден в специализирано предприятие за инвалиди, осигуряван е на 240 лв, т.е 50 % от минималният осигурителен праг за длъжността.

Може ли този служител да си прави допълнително осигуряване (сам да си прави допълнителни осигуровки) по фонд "Общо заболяване и майчинство", за да си вдигне осигурителният доход и при евентуално използване на болничен или майчинство, служителят да получава по-високо обезщетение?

Ако това е възможно, моля кажете ми каква е процедурата!

Благодаря предварително!



Отговори

  • Здравейте,
    ако нямате възможност да повишите осигурителният си доход чрез някакви допълнителни възнаграждения, за Вас остава възможността да се самоосигурявате.
    Редът за самоосигуряване се определя в КСО и в Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица.
    Осигурителните вноски най-общо са в следните размери:
    1. За фонд "Пенсии" за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт - 17.8% и 8% за Здравно осигуряване;
    2. Осигурени за фонд "Пенсии" и за Общо заболяване и майчинство-
    21.3% и 8% за Здравно осигуряване.
    Минималният осигурителен доход, върху който може да се самоосигурявате за 2013г. е 420лв.

    Оставам на разположение за въпроси и коментари.

    Поздрави,
    Доника Маринова
  • Намерих редът за самоосигуряване в КСОто, но пак да попитам за потвърждение, че не съм сигурна дали разбрах точно..
    1) Ако се регистрирам като самоосигуряващо се лице, мога ли да си плащам осигуровки само за фонда "Общо заболяване и майчинство" , така че при евентуално излизане в болничен ( дано не се случва) или майчинство да взема по голямо обезщетение ?
    2)В декларацията за регистрация като самоосигуряващо се лице в полето "Упражнявам дейност като..." какво трябва да посоча, след като реално няма да упражняван някаква дейност, а ще го използвам за повишаване на осигурителният доход (освен да посоча длъжността, на която работя по трудов договор или трябва да пиша нещо друго?)
    3)В декларацията за регистрация като самоосигуряващо се лице в полето "Заявявам, че ще се осигурявам за" : предполагам че трябва да избера 2рата опция "за всички осигурени социални рискова без трудова злополука и професионална болест и безработица", но така ще включа и фонд Пенсии и ДЗПОто,с което сумата за осигуровките, които трябва да плащам става много.
    3)След като се регистрирам като самоосигуряващо се лице, следващата година трябва да подам и данъчна декларация, нали? А като не съм получавала доходи от дейността ми, значи не трябва да плащам данъци и данъчната ми декларация трябва да е подам само като формалност, така ли е?

    Благодаря Ви предварително!
  • За да коментирате е нужно да сте регистриран в системата

Свързани документи с КСО

-->