Задай въпрос тук
АНТОНИЯ СТЕФАНОВА АНТОНИЯ СТЕФАНОВА СЧЕТОВОДИТЕЛ

Амртизация на ДМА



Здравейте,

Когато фирма закупи офис, обзавеждането на офиса (мебели, оборудване) може ли да се набират в една сметка, и след това с тази сума да се увеличи самата стойност на актива с набраната сума?



Отговори

  • Здравейте,

    можете да заведете всички мебели и оборудване като един цял актив, който следва да бъде заведен в САПл и ДАПл и да се амортизира, съгласно нормите на чл. 55 от ЗКПО.
    За да отчетете това като подобрение на актива (офиса), следва да вземемте под внимание СС16/МСС16 - Имоти, машини и съоръжения, който казва, че за да се отчете един разход, като подобрение на вече съществуващ актив, следва да обърнете внимание на § 6.1 и 6.2 от СС16:
    6.1. С последващите разходи, свързани с отделен материален дълготраен актив, се коригира балансовата стойност на актива, когато е вероятно предприятието да има икономическа изгода над тази от първоначално оценената стандартна ефективност на съществуващия актив.
    Всички други последвали разходи трябва да се признават за разход в периода, през който са направени.
    6.2. Разходите, които водят до подобряване на бъдещите икономически изгоди, са:
    а) изменение на отделен актив, за да се удължи полезният срок на годност на актива или да се увеличи производителността му;
    б) осъвременяване на машинни части, за да се постигне значително подобряване на качеството на продукцията и/или услугите;
    в) разширяване на възможностите за нови продукти и/или нови услуги;
    г) въвеждане на нови производствени процеси, които дават възможност за съкращаване на производствените разходи;
    д) икономически по-изгодна промяна във функционалното предназначение на актива.


    Поздрави,
    Станислав Колев
  • За да коментирате е нужно да сте регистриран в системата